Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Attack mot det fria ordet – men också flera försvar för journalistiken

På en kvällstidning händer det hela tiden saker. Men den här veckan har vi tillåtit oss att fira.

I går kväll och i natt har vi arbetat intensivt med den belastningsattack som i går riktades mot svenska medier, och som tidvis omöjliggjorde för Expressen.se och andra sajter att uppdatera. Ett sådant här angrepp på nyhetsförmedlingen är förstås ett hot inte bara mot tryckfriheten utan också mot vår själva samhällsmodell, demokratin, och det är bra att regeringen redan markerat allvaret.

Nåväl. I fredagskväll kom i alla fall flera glada besked: Expressen nomineras till tre priser i prestigefyllda ”European Digital Media Awards”, och det i konkurrens med några av världens ledande medieföretag.

I klassen ”Bästa nyhetssajt” handlar det om Politico, Guardian, Quartz – eller Expressen.

I klassen ”Bästa nya produkt” är de nominerade Verdens Gang, Der Tag, CNN – och Expressen TV.

Och när det handlar om ”Bästa läsarengagemang” så står det emellan BBC, PlayBuzz, Polaris – och Expressen.

Den som kan sin digitala medievärld, vet förstås att aktörer som Guardian och Quartz med flera är lika innovativa som trendiga. Och att Expressen rankas jämsides med BBC och CNN är förstås också inspirerande.

Det har onekligen varit en hel del att fira här på Expressen under de senaste dagarna.

Medicinreportern Anna Bäsén nominerades i veckan till ”Guldspaden” för sin undersökande journalistik om snusket på Södersjukhuset.

Anna Arvidsson, ansvarig för kreativ försäljning, prisades förra fredagen som en av ”Årets säljchefer” på Bonnier Sales Awards.

Och så utnämndes ju Expressen i tisdags till ”Årets dagstidning”, av Tidningsutgivarnas oberoende jury.

Allt detta är förstås positivt. Expressen har dessutom gått med vinst varje år sedan 2003, resultatet förbättrades i fjol till 88 miljoner kronor, samtidigt som publiken ökar. Nu är ni 2,4 miljoner svenskar som läser Expressen en genomsnittlig dag.

##Så: vad är det Expressen gör?

Också i fjol, 2015, var Expressen nominerat till helhetspriset på ”Årets dagstidning”, men den gången var det Aftonbladet som segerintervjuades på scenen.

Nu, 2016, motiverade juryn årets nominering så här:

”Med tillförsikt och självförtroende ser Expressen till att utnyttja det bästa av digital teknik och omskapar redaktionen till en välintegrerad datadriven motor som klarar allt från sälj till kulturjournalistik. Tidningen vet att lönsamhet och tydligt utgivarskap går hand i hand. Angelägen och avslöjande journalistik, även på engelska och rumänska, visar innovationsförmågan och hur man odlar publikens vetgirighet. Kampen med konkurrenten har uppenbarligen varit stimulerande. Expressen har återfått sitt sting.”

När juryn, med Sveriges Radios förra vd Kerstin Brunnberg som ordförande, presenterade Expressen som vinnare löd motiveringen så här:

”Med övertygelsen om journalistikens betydelse (i sitt DNA) lämnas inget åt slumpen för att ge publiken rätt innehåll i rätt kanal vid rätt tillfälle. Ett systematiskt tillsammansarbete under året ger utdelning i siffror som bara stiger och stiger och vänder affärerna åt rätt håll. Snabbheten att uppdatera är överlägsen och slår till och med radions – och publiken hänger med genom att hålla mobilen i ett hårt grepp. Årets dagstidning sticker hål på myten om att det går utför med pressen.”

Vi blev förstås stolta och glada. Josefina Rickardt, chef för läsarinsikter på analysavdelningen, och Anette Lovas, chef för UC på utvecklingsavdelningen, intervjuades inför alla kollegor och det gick nog inte att ta miste på engagemanget på Expressen.

## Men varför är då det här viktigt? Branschinternt beröm?

Mer än bara självbelåtenhet handlar det också om medieföretagens själva förutsättningar. Om att lyckas locka många läsare, lyssnare och tittare. Om att skapa lönsamhet i både gamla och nya affärer. Om att producera kvalitetsjournalistik på allt fler plattformar.

Det är trots allt inte gratis att skicka journalister till kriget i Syrien, sommar-OS i Rio eller – för den delen! –runt om i Sverige för att bevaka Melodifestivalen.

Samhällsviktig journalistik, som när vi gång på gång granskar främlingsfientlighet eller ger nya perspektiv i utlandsbevakningen, kostar men måste få kosta.

De senaste åren har Expressen dessutom vunnit många priser i ”Årets bild”-tävlingen, vilket också påminner om den klassiska kvällstidningens kanske mest särskiljande genre: presentationen. Här samverkar text, bild och tv och just samverkan är nog förklaringen till alla dessa priser och nomineringar.

Inget av det här innehållet skulle komma den 2,4 miljoner stora dagliga publiken till del, om inte Expressens annons-, analys- och utvecklingsavdelningar samarbete så nära och ofta också med redaktionen.

D e t är, påstår jag, förklaringen till Expressens framgångar.