Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Rekordstor publik mobilt och i tv

  
 Det är ett mycket stort nyhetsintresse nu. Förra veckan hade Expressens mobilsajt nästan 5,2 miljoner unika webbläsare – rekord, för oss – och dessutom 60,1 miljoner sidvisningar. Faktum är att mobilsajten aldrig tidigare haft över 45 miljoner sidvisningar, så den positiva trenden är onekligen stark nu.

Det blev också rekordtittande på Expressen TV på desktop, där antalet unika webbläsare ökade med 101 procent och antalet strömstarter med 160 procent. Det är uppenbart att det som kallas för ”framtidens nyhets-tv” lockar publiken.

Intressant är även att besökarna spenderar allt längre tid våra plattformar, vilket är ett bra mått på ökad lojalitet. Tv-innehållet bidrar förstås till att fler stannar längre.

Så här blev vecka 47, 2015:

Mobilsajten

5 151 676 unika webbläsare (+ 75 %)

60 773 184 sidvisningar (+ 124 %)

Desktopsajten

3 633 377 unika webbläsare (+ 23 %)

40 352 009 sidvisningar (+ 23 %)

Desktop-tv

1 413 267 unika webbläsare (+ 101 %)

5 217 912 strömstarter (+ 160 %)

Mobil-tv

684 652 unika webbläsare (+ 111 %)

1 266 215 strömstarter (+ 110 %)

Vad är det då Expressen TV gör? Jo, snabb nyhets-tv, inte lika välproducerad som den i TV4 och SVT, förstås, men vårt uppdrag är ett annat än kanalernas. Vi ska, i samarbete med Expressen.se och övriga mediekanaler, berätta vad som skett och gärna direkt vara på plats. Kvällstidnings-tv är ett berättande anpassat för digitala plattformar, för att distribueras intill traditionell text och bild, och ska ses som ett komplement till Nyheterna, Rapport och Aktuellt. En helt annan genre, helt enkelt.

  
    
Ibland, när man redovisar en stark publikutveckling, skrivs det i sociala medier syrligt om att detta bara är relevant för oss som jobbar här. Men då har man inte förstått värdet av räckvidd, för att nå ut med journalistiken, och annonslager, för att kunna finansiera innehållet. Som chefredaktör blir jag förstås stolt när allt fler vill läsa och titta på det som Expressen producerar, men det finns också andra värden. Det är faktiskt viktigt att breda etablerade medier är konkurrenskraftiga, i dessa tider av hatsajter och smala åsiktskorridorer på exempelvis Twitter. Det är också viktigt att satsningar, som den på att göra nyhets-tv i kombination med skriven text och stillbilder, tas emot väl.