Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

SVT gör en Edit – startar matsajt utan mat-tv

SVT,mat

Sveriges Television vill inte sända prins Nicolas dop.

Däremot lanserar public service-bolaget en helt ny matsajt utan tv-innehåll, men med samma recepttjänst som flera privata aktörer redan erbjuder.

I min enkla medievärld är det nog få nationella angelägenheter som är mer relevanta för ett public service-bolag att sända än ett kungligt dop.

Men när Madeleine och hennes Chris O´Neill ska ge prins Nicolas hans namn i Drottningholms slottskyrka den 11 oktober, då kommer inte SVT att sända.

Den som vill se Nicolas i samma dopklänning som prins Adolf bar när han döptes 1906, och som bland andra kungen och kronprinsessan Victoria och senast prinsessorna Estelle och Leonore döpts i, får alltså titta någon annanstans.

Jag tycker att det är konstigt; public service-bolagen får ju ändå över åtta miljarder kronor från radio- och tv-avgiften, så licenspengarna borde räcka till kungliga dop.

Jag kan till och med tycka att licensen borde kosta mer än sex (6) kronor per dag, givet det kvalitativa innehåll som vi erbjuds i radio och tv för en faktiskt rätt ringa avgift, Men med den stora intervention på en mediemarknaden som redan de åtta första miljarderna är idag följer också ett ansvar för public service-bolagen att vara lyhörda i dessa nya tider för etermedierna.

I veckan kunde vi på bästa sändningstid, klockan 21 i SVT 1, i landets största tevekanal, se crosspromotion-programmet ”Bakom bron” inför en kommande storsatsning. Och dryga timmen senare, i 22-”Nyheterna” i reklamkanalen TV4, kunde man se ett inslag om Anne Holt inför onsdagspremiären i Fyran av dramaserien ”Modus”, som ju – händelsevis! – baseras på just Anne Holts författarskap.

Så. Till och med de stora broadcastjättarna marknadsför numera sina egna satsningar fullt ut i sina egna kanaler. Som vore de kvällstidningar, höll jag på att skriva, men detta är okontroversiellt: jag har inget problem med att SVT och TV4 vill berätta för sin publik om vad som ska komma i tablån.

## Annat är mer märkligt. Eller framstår i alla fall som nonchalant: bläcket hann ju knappt torka på Myndigheten för radio och tv:s kritiserade rapport om hur public service-bolagen påverkar marknaden, förrän vi kan läsa i SVT:s interntidning om en ny matsajt – inte ett nytt teveprogram! – som blir en direkt konkurrent till kommersiella aktörer.

Få verkar ha uppmärksammat är att SVT alltså fortsätter att göra annat än tv, och dessutom gärna sådant som utmanar och försvårar för privatägda, oberoende medier.

Ni minns kanske Edit-debatten, när SVT plötsligt släppte en ungdomssajt som framstod som ett plagiat av det som Nöjesguiden och Politism redan gör på nätet. Kritikerna rasade, och själv skrev jag i denna spalt:

Det är rätt uppenbart att SVT fullständigt struntar i det faktum att regeringen 2010 beslöt att införa en så kallad förhandsprövning av nya tjänster från public service-bolagen.

Granskningen skulle säkerställa en bra balans på marknaden, men inte en enda gång har SVT begärt en sådan förhandsprövning.”

Givet det faktum att public service-debatten i Norge och Danmark nu handlar om att tydligare definiera vad bolagen där ska göra, för att de inte ska få en för dominerande ställning och hota mångfalden, är det faktiskt häpnadsväckande att SVT nu presenterar SVT.se/recept som en ny sajt.

5 000 recept, allt gratis för besökaren och trots att jag letat runt har jag inte hittat några tv-klipp alls.

Det är istället en textbaserad sajt som ska utmana oberoende publicistiska aktörer som Mitt kök (Expressen) och Recept (Tv4), branschaktörer som Tasteline (MatHem), Ica, Coop och Arla eller en medlemssajt som Matklubben (203 brands).

## Enligt SVT:s internttidning Vi på tv – en titel som väl allt oftare är rätt missvisande om man ser till tevejättens produktutveckling i andra medieformer – har hela 17 personer från SVTi samt redaktionen för ”Go´kväll” och webben i Umeå tagit fram den nya matsajten. Det är nog inget annat svenskt mediebolag som har sådana resurser, föreställer jag mig.

När Edit släpptes blev kommunikationen kanske inte så genomtänkt, så rimligen vet SVT vad man gör den här gången. Att det handlar om att etablera public service-bolaget inom en nätgenre som redan är snarast överetablerad, är SVT följaktligen väl medvetet om.

Recept är ett enormt populärt innehåll på webben och det är många aktörer som slåss om uppmärksamheten”, konstateras i Vi på tv. Och det hymlas heller inte om att licenspengarna går till en helt ny tjänst, och inte bara till rörlig bild:

”Svt.se/recept går ännu längre, här finns en egen sida på webben, nyhetsbrev och konton på både Facebook, Instagram och Pinterest.”

Här kan man onekligen tala om en ny tjänst som borde förhandsprövas, men någon uppgift om detta står inte att finna i interntidningen.

## Är det verkligen public services roll att lägga licenspengar på en receptsajt som – av vad vi sett hittills – knappast kan anses vara nyskapande och som heller inte tillför något nytt på en redan överetablerad marknad? Ska Sveriges Television göra en sådan sajt när den inte ens har något teveinnehåll?

Så sent som i måndags skrev Hanna Stjärne, vd för SVT, Cilla Benkö, vd för Sveriges Radio, och Christel Tholse Willers, vd för Utbildningsradion, en debattartikel i den brittiska dagstidningen Guardian.

Den var ett försvarstal för BBC – ”alla public service-bolags moder”, som det står i texten – och jag ställer upp på allt, utom möjligen orden om hur oberoende BBC har varit genom åren.

Man behöver inte kunna särskilt mycket mediehistoria för att veta att BBC tvingats ta politiska hänsyn, och då tänker jag inte på hur man läste upp meddelanden till engelska agenter i radion under Andra världskriget eller hur ”BBC World Service” faktiskt direktfinansierades av brittiska utrikesdepartementet…

Men: de nordiska public service-chefernas utspel var ändå välkommet, och uppmärksammades också i Storbritannien, och jag hoppas på samma engagemang i den svenska debatten när det här förs sakliga samtal om att public services framtida uppdrag.