Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Public service-uppdraget

Reaktionerna på min krönika i går om Sveriges Televisions nya matsajt var positiva. Många undrade varför recepttjänsten lanseras som en direkt konkurrent till de matsajter som redan finns? Men egentligen gör ju public service-jätten bara som med SVT Opinion, debattsajten som saknar koppling till något specifikt program i tv och som heller inte erbjuder rörliga bilder.

Tv-innehållet är inte särskilt påtagligt i recepttjänsten heller; inget av de 15 senaste receptpubliceringarna hade några rörliga bilder när jag letade runt i lördags. När jag i går kväll vidgade mig hittade jag förvisso ett tv-klipp bland de 30 senaste recepten, men det är kanske ändå inte den avgörande frågan.

Mer relevant är att diskutera om det är sådana här sajter och tjänster som SVT ska satsa licenspengar på? 

SVT får nästa år 4 772 300 000 kronor från det så kallade rundradiokontot, föreslår regeringen i sin budget. Det tycker jag är i minsta laget, givet att SVT investerar i sådan kvalitet som vi erbjöds i går kväll – exempelvis ”Bron”, ”Agenda” och ”Dokument utifrån”. När SVT öppnar nya lokalredaktioner i, säg, Rinkeby i Stockholm är det utmärkt public service.

Men en debattsajt? En matsajt? Och Edit, ungdomssajten som ansågs vara ett plagiat av Politism och Nöjesguiden?

Är detta en rimlig utveckling om vi ska vidmakthålla en mångfald på mediemarknaden?