Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vi satsar digitalt och bygger om

Ombyggnad

Så här det just nu ut intill Wasp Communication på våning fyra i Expressenhuset på Gjörwellsgatan i Stockholm. Wasp är tidningens egen kommunikationsbyrå, som Jonas Nilsson är vd för, och arbetar mycket med Expressen Studio, som Anna Arvidsson leder, och denna yta ligger alltså alldeles nära mitt eget rum.

Tidigare fanns här, vid fönstren till vänster, olika chefsrum där bland andra chefredaktörerna Christina Jutterström och Staffan Thorsell satt. Nu bygger vi om för att rymma olika digitala satsningar, som en del i omställningen av Expressen till att bli ett än mer digitalt mediehus. Och om man vill vara med på den spännande resan, då ska man söka jobb här – mejla direkt till mig på thomas.mattsson@expressen.se, så skickar jag vidare internt.

Jag skrev i måndags om att Expressens mobilsajt förra veckan hade den näst högsta trafiksiffran någonsin med 4 584 262 unika webbläsare, men det fanns många fler positiva siffror att analysera från vecka 25.

Det var den näst bästa veckan hittills för läsningen på surfplattor, och rekord för användningen av både våra iOS- och Android-appar för läsplattor. På tablets, som de också kallas, ser vi en mycket stark tillväxt och med den stora sidvisningstal. På surfplattan genererade förra veckan varje unik webbläsare hela 15 sidvisningar, jämfört med 12 sidvisningar för desktopsajten och 10 för mobilsajten.

Sådana här nyckeltal följer vi hela tiden, och normalt jämför man ju med motsvarande period föregående år för att inte förledas av säsongsvariationer. Ibland går dock utvecklingen så snabbt, att det också är intressant att jämföra med trender. Förra veckans starka mobilläsning var exempelvis 19 procent högre i antal unika webbläsare och 27 procent högre i antal sidvisningar jämfört med de tre senaste månaderna, vilket är ett intressant mått på en ökande marknad.

Det finns förstås många fler, men för att kunna dra lärdom av alla dessa och utveckla nytt innehåll och fler tjänster behöver man ibland göra om lite. Och det gör vi nu, när redaktionslokalerna växer lite.