Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nyhet: Köp magasinen med eller utan huvudtidning

”VÄLJ SJÄLV”, tror jag att det stod på Expressens förstasida för nästan 20 år sedan. Chefredaktören Staffan Thorsell lanserade då ett nytt sätt att köpa bilagor, som de hette på den tiden, på en marknad där de tidigare bara sålts ihop med huvudtidningen. Denna idé var bra, men kanske före sin tid. Det fungerade ej.

Bilagor hade dock funnits i den svenska kvällspressen sedan 1966, då Expressen hade kommit ut med SÖNDAG, men på 1990-talet blev de på riktigt ett konkurrensmedel. Nya produkter, som Aftonbladets söndags- och tv-bilagor, förändrade förutsättningarna och tvingade Expressen att följa efter.

Det var en hel del tjuv- och rackarspel, som när Aftonbladet relanserade just en tv-bilaga och dagen efter redovisade vad sina läsare tyckte. Nästan bara beröm förstås, i det egna urvalet, samt några få pliktskyldiga kritiker som föredrog de gamla tablåerna. Ännu en dag senare tryckte Expressen samma två sidor ur Aftonbladet, hade tonat ner de positiva orden – men lyfte fram det negativa: ”SÅ TYCKER AFTONBLADETS LÄSARE OM AFTONBLADETS NYA TV-BILAGA”, tror jag rubriken löd. En blinkning till Bladet, eller ”hundarna” som de kallas här på grund av sin tidigare symbol ”jycken”.

Nu testar vi nytt igen – med de cirka 400 utgåvor av 50 olika titlar som Expressen Magasin, som affärsområdet heter, ger ut. Från och med måndag kan nämligen läsarna välja att köpa våra magasin med eller utan huvudtidningen.

Vi har lyssnat på läsarna och handeln som önskar det här”, säger Anna-Clara Welander, chef för Expressen magasin.

”Vi har under senare år fått propåer från återförsäljare som inte vill neka våra läsare att köpa magasinen fristående”, säger Expressens försäljningschef Carina Friberg.

Staffan Thorsell fick rätt till sist.