Näst högsta mobilläsningen

Ny vecka och mycket spännande på gång här på Expressen. När vi i natt sammanfattade vecka 25, 2015, konstaterade vi att mobiltrafiken blev 4,6 miljoner unika webbläsare – en ökning med 158 procent jämfört med i fjol. Och sidvisningarna ökade med 179 procent.

Det är rätt uppenbart att intresset för Expressens journalistik ökar successivt: vecka 21 blev det nytt publikrekord med 4,0 miljoner unika webbläsare och vecka 22 hade vi 4,1 miljoner. Vecka 24 var trafiken 5,1 miljoner och nu alltså 4,6 miljoner.

Allt detta avser, förstås, mobilsajten men det förtjänar kanske att sägas att Expressen.se på desktop också fortsätter att växa. 3,1 miljoner unika webbläsare för den traditionella sajten förra veckan var 33 procent fler än i fjol.

Men vad betyder då alla dessa siffror? Jo, allt fler läser Expressen på digitala plattformar och det gör oss till en än mer attraktiv aktör på annonsmarknaden där ju Expressen Studio, konceptet för större affärer där försäljningsavdelningen samverkar nära med utvecklingsenheten sant redaktionen, blir allt viktigare.

Det betyder också att vi måste fortsätta att förbättra vårt innehåll, så att vi är relevanta för publiken. Gapet till konkurrenten minskar hela tiden, 2013 hade vi mindre än 20 procent av mobilmarknaden och nu över 40. Trenden är tydlig, och det inspirerar.