Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

MittMedia tänker nog rätt – men hymla inte om SvD

Veckans stora tidningsaffär framstår som lika rimlig som nödvändig.

MittMedia måste växa och Svenska Dagbladet behöver en ägare som tror – eller åtminstone hoppas – på en framtid för morgontidningar.

Det enda som förbryllar är Svenska Dagbladets ledning.

1 971 167 000 kronor.

Så mycket har skattebetalarna sponsrat Svenska Dagbladet med hittills, i form av så kallat presstöd, men vd Gunilla Asker är ändå missnöjd med den i mediebranschen så etablerade bilden av Svenskan som en kristidning.

– Svenska Dagbladet framställs lite grann som att det går jättedåligt, att det är röda siffror och så vidare, men det är inte riktigt den sanna bilden. Vi har haft ett väldigt bra resultat de senaste fem åren.

Så säger Gunilla Asker i dagens ”MattssonHelin”, den podcast som jag gör tillsammans med Aftonbladets publisher Jan Helin – och som hon nu vill ge replik i, efter den extrapodd som vi gjorde i veckan.

Specialpodden handlade om om den stora strukturaffär som innebär att Svenskans ägare Schibsted och lokaltidningskoncernen MittMedia ska bilda en ny konstellation, där Svenska Dagbladet ska ingå och där Schibsted därför ska få äga 30 procent.

Inget konstigt med detta, egentligen. Alla är nog ense om att den konsolidering av lokaltidningsmarknaden som pågått några år måste fortsätta, och MittMedia – som fram till 2003 hette Gefle Dagblads Förvaltnings AB – har varit pådrivande genom att 2005 förvärva delar av Centertidningar, 2006 tog över Länstidningen i Östersund och tidigare år blev 55-procentsköpet av Liberala Tidningar – alltså Promedia – klart.

MittMedia kontrollerar idag totalt 29 titlar. Blir det ”Letter of Intent” som skrivits med Schibsted till ett undertecknat avtal tillkommer Svenska Dagbladet, som alltså sägs utvecklas väl ekonomiskt.

## Men. Vad är egentligen ”ett väldigt bra resultat” för Svenska Dagbladet?

Gunilla Asker räknar i ”MattssonHelin” upp de senaste årens goda resultat och nämner åren 2010-2013.

– Det är få som har tittat på fakta, säger hon.

Okej, då. 2010, 2011, 2012 och 2013 tjänade Svenskan 231 miljoner kronor om man tar hennes ord om 2013 (”2 miljoner”) för gott.

Enligt börsbolaget Schibsteds årsredovisning tjänade Svenskan förvisso bara 1 miljon kronor för två år sedan, och min gissning är dessutom att strukturkostnader som tagits för personalnedskärningar inte heller syns i dessa siffror, men ändå: vi säger 231 miljoner.

Under samma period har Svenska Dagbladet fått 232 miljoner kronor i bidrag av staten, alltså som så kallat driftsstöd inom ramen för presstödet, så själva verksamheten har egentligen gått med förlust.

(2011-2013 fick Svenska Dagbladet också 13,8 miljoner kronor i så kallat distributionsstöd av skattebetalarna, men det stödet lämnar vi därhän här.)

Gunilla Asker nämnde i podden heller inte det senaste räkenskapsåret, 2014, då Svenskan redovisade en vinst om 35 miljoner – men fick 51 miljoner i presstöd.

Svenska Dagbladet har, under de fem senaste åren, följaktligen gjort ett totalt resultat om 266 miljoner kronor, men samtidigt tagit emot 283 miljoner av skattebetalarna – bara i driftsstöd. Räknar vi med distributionsstödet kan vi runda av till 300.

– Det går bra för Svenskan, vi är i fin form, säger Gunilla Asker i dagens ”MattssonHelin”

## Jag förstår inte riktigt den här retoriken? Schibsted och MittMedia har sagt att den nya koncernen ska få ”en stark balansräkning”, så gissningsvis skickar Schibsted med ett par hundra miljoner kronor – vilket motsvarar den avvecklingskostnad som man ändå skulle riskerat. Men varför vill vd:n framställa det som att det går så bra för Svenska Dagbladet?

Det vore inte särskilt anmärkningsvärt att tillstå som det är. Aftonbladet har ju genom åren gång på gång räddats av LO, Expressens 267-miljonersförlust 2002 täcktes av Bonniers, Dagens Nyheters rörselsersultat var minus 467 miljoner bara under 2008-2009, Göteborgs-Postens ägare Stampen har tidigare beskrivits som konkursmässig och Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad slogs ifjol ihop för att klara sig.

Så – jag tycker inte att Svenska Dagbladet behöver hymla om läget. Redaktionen presterar kvalitetsjournalistik och reportrarna Andreas Cervenka och Torbjörn Isacsson får i höst förmodligen Stora journalistpriset för sina avslöjanden om SCA, men siffrorna i de egna boksluten är ju ingen hemlighet. Och knappast heller att staten skjutsat i nästan två miljarder kronor i presstöd.

Så: vem är det man försöker övertyga?

Alla inser väl också att det inte är någon slump att Schibsted behåller Lendo, Compricer, Kundkraft, Mobilio, Hitta, Let´s Deal eller för delen Aftonbladet istället för – händelsevis – Svenska Dagbladet.

## Jag tror inte att det här är den sista stora morgontidningsaffären som ritar om branschkartan.

MittMedia kontrollerar redan stora titlar som Sundsvalls Tidning, Nerikes Allehanda och Vestmanlands Läns Tidning och vd:n Thomas Peterssohn ser säkert ytterligare möjligheter med koncernerna som äger Eskilstuna-Kuriren, Västerbottens-Kuriren och Norran i Skellefteå.

Frågan är vad exempelvis NTM, som har bland annat Norrköpings Tidningar och Corren i Linköping, samt Gota Media, som ger ut Borås Tidning och Barometern i Kalmar, gör?

Det är ingen vild spekulation att Bonnier-ägda Sydsvenskan/Helsingborgs Dagblad samt Stampen-ägda Göteborgs-Posten kommer uppvaktas av några aktörer.

Det nog klokt av MittMedia att fortsätta försöka konsolidera, givet att papperstidningsmarknaden minskar, och det därför krävs nya förvärv och fusioner för att kunna rationalisera och skapa synergier. Vilket lär behövas: i pressreleasen om den nya koncernen skrev Schibsted att den motsvarar cirka 150 miljoner kronor i vinst, men över 70 procent av det resultatet utgörs i så fall av presstöd…

Svenska Dagbladet är en viktig pressröst som alla vill väl. Om Svenskan – som 2015 får ytterligare 47,9 miljoner kronor i driftsstöd – inte grejar detta försvinner arbetstillfällen för journalister och annonssäljare, VTAB-tryckeriet i Södertälje tappar en stor kund och alla morgontidningar som delar utbärningskostnaden med Svenskan får betala mer. Inget av detta är önskvärt.

Och:

Just när Jan Helin och jag i fredags spelade in podden med Gunilla Asker mobilflashade Svenska Dagbladet om ännu en egen nyhet, förre C-ministern Eskil Erlandssons jaktresa med SCA, och när jag skriver den här krönikan är det Svenskan som släpper en ny Sifo med nya chocksiffror för Stefan Löfven. Säg sedan att inte konkurrens och mångfald är viktigt bland nyhetsmedierna.

 

/ GLAD GETING /

FACEBOOK låter utvalda medier publicera hela artiklar och ta del av reklamintäkter. Intressant upplägg som kan vara riskfyllt, men bra att Facebook satsar på innehåll.

/ SUR GETING /

LAJKAT har varit större än OMTALAT på desktop i år (räknat vecka för vecka): 10-9. Men mobilt är Expressens viralsajt störst: 11-8 hittills.