Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Mediedebatten borde bli mer tillåtande

Mediedebatten måste bli mer livlig.

Men då måste också fler yttrar sig.

Är det möjligt att ifrågasätta domstolsbeslutet om husrannsakan på Aftonbladets redaktion, det som handlar om att åklagaren vill ta del av tidningens bilder, utan att anklagas för att önska att rånarna som använde automatvapen på allmän plats ska få gå fria?

Kan man kritisera den statliga medieutredningens beslut om att inte hålla möten med branschorganisationer och medieföretag, och den korta tid och de bristfälliga resurser som regeringen förefaller gett utredningen, utan att det samtidigt framställs som om de stora mediehusen försöker styra mediepolitiken?

Och hur är det med Svenska Dagbladets ”väldigt bra resultat”, enligt vd Gunilla Asker, när Svenskan de senaste fem åren förvisso redovisat 266 miljoner kronor i vinst – men samtidigt tagit emot 283 miljoner i presstöd?

Se där tre färska exempel från mediedebatten, som ju inte alltid manar till motvals.

# Jag vill gärna tro att det ändå är bra när det sägs ifrån, och fler borde påminna sig om att det gör gott att komplicera lite.

Public service är ett ämne som ofta intresserar. Det finns debattörer som försvarar public service oförbehållsamt, och som bemöter alla förslag om framtida förändringar med avvisande hänvisningar till ”sändningsavtalet” eller ”radio- och tv-lagen”.

Men det tycker jag är ett snarast antiintellektuellt förhållningssätt, givet att man kan besjälas både av ett engagemang för allmännyttig publicistik och ändå vilja resonera om hur resurserna – cirka 7,6 miljarder kronor! – ska fördelas mest effektivt.

Vilken grad av marknadspåverkan som public service har är också ju faktiskt en fråga för alla, inte bara Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion. Det är heller inte bara en angelägenhet för oss i dagspressen eller för kommersiell etermedia, som exempelvis TV4.

Public service-uppdraget ska ju formuleras gemensamt – av oss som betalar radio- och tv-avgiften, av riksdagen som beslutar om radio- och tv-lagen och av regeringen som meddelar sändningstillstånd.

Och då måste man, menar jag, få diskutera förutsättningslöst.

Att SR bland annat ska ha ett varierat utbud av program för barn och unga är väl självklart, men personligen är jag mer tveksam till varför radiochefen Cilla Benkö tvingas driva Sveriges Radios Symfoniorkester? Borde inte kulturdepartementet finansiera den? Och verksamheten i Berwaldhallen?

Och så det här med SVT:s utbud. Det finns tråk-månsar som inte vill att SVT ska arrangera Eurovision, men de har naturligtvis fel. Däremot kan man fundera kring om SVT ska behöva betala 100-150 miljoner kronor för showen, den summan kanske staten ska skjuta till via Visit Sweden? Jag tycker nog egentligen inte att kostnaden ska belasta Hanna Stjärnes budget, när det handlar om en folkfest som så ogenerat marknadsför arrangörslandet.

## Men det är känsligt med public service. Den som tycker si eller så knäppförklaras gärna – inte minst i sociala medier.

Detsamma gäller alla som till äventyrs råkar formulera sig fel om Adblock, alltså möjligheten att med teknik att undvika att exponeras för reklam på sajter, eller om Flashback, forumet som blandar seriösa inlägg med lögner och förtal.

Man kan undra varför det är så här. Varför heter det att radion bara sänder ”skval”? Att ”det är bara repriser” på tv? Eller att ”inget står” i tidningen?

Inget av detta är sant, men precis som varje konstaterande om att kvällspressen minsann vinner många priser för god journalistik snart nog efterföljs av bilder på rubriker och bilder som påstås visa motsatsen, så sprids i det i största allmänhet villfarelser om alla andra medieslag med nu.

Varför?

Vem tjänar på det?

 

/ GLAD GETING /

Viktor Hofte, Christopher Marken, Rafael Manth, Christina Rask, Martin Gustavsson och Hans Maaherra är utvecklingsteamet bakom nya Leva & Bo. Alla tackades med blommor häromdagen.

/ SUR GETING /

TV4 får inte kalla fotbolls-VM i Kanada för just fotbolls-VM, utan måste säga ”Fifa dam-VM 2015”. Veckans knäppaste från Fifa skulle man kunna tro – men, men….