Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Näst största marknadsandelen mobilt

måndags berättade vi om Expressens nya mobilrekord: 4 040 037 unika webbläsare bara under vecka 8, 2015. 

I går redovisade KIA-index trafiken för alla stora mobilsajter, och då stod det klart att Expressen förra veckan hade sin näst största andel på den mobila kvällstidningsmarknaden hittills: 43,3 %. 

En förklaring är att direkttrafiken ökar så snabbt. Publiken blir helt enkelt mer lojal, fler upptäcker vår mobilsajt – bland annat i sociala medier – och därefter söker man sig till Expressen direkt.

Under 2015 har bara direkttrafiken till Expressen växt med hela 80 % jämfört med i fjol, att jämföra med konkurrenten Aftonbladets mobilsajt vars besök ökat med 25 % – och där är sociala medier-trafiken medräknad. Det är den alltså inte i Expressens siffror; räknar man med också Expressens besök från sociala medier är vår ökning ännu större, men också utan viraltrafik är det alltså en dramatisk ökning av besök i faktiska tal. Det läsarförtroendet tackar vi för. 

Om man ser till vilka delar av sajten som ökar, så sker det över hela linjen. Jag har tidigare nämnt att magasinssajterna växer, förra veckan var det också rekordsiffror både för Nöje och Sport-Expressen. Nyhetsavdelningarna går också bra, och här delar vi ju till vissa konkurrentchefers förtret – att döma av deras twittrande – upp trafiken på tre stycken editioner: Expressen, GT och Kvällsposten. Inget konstigt med det, allt framgår av oberoende KIA-index, och givet utvecklingen är det kanske inte så konstigt att tonläget höjs kvällstidningarna emellan när konkurrensen skärps. Det hör kanske spelet till att enskilda chefer på dagens marknadsledaren inte vill sprida korrekta jämförelsetal när utmanaren närmar sig?

43,3 % marknadsandel är alltså den näst bästa någonsin, och toppnoteringen var 44,4 % tidigare i år. Men efter att Expressen över tid minskat veckogapet mobilt till Aftonbladet från cirka 2,3 miljoner unika webbläsare till mindre än 1 miljon, agerade dock Aftonbladet förrförra veckan som väntat: 

Köpte fler Facebook-grupper för att öka möjligheterna att sprida innehållet. Köpte fler sponsrade inlägg på Facebook. Och lade in viralsajten Lajkats trafik i Aftonbladet.se för att öka gapet igen. 

De åtgärderna fungerade, Expressens marknadssandel sjönk vecka 7 till 39 % (att jämföra med 19,5 % under 2013…), men redan en vecka senare är vi uppe på 43-44 % igen. Imponerande, tycker jag, och kanske ett bevis på att kraften i en genomgripande marknadsförändring trots allt är svår att hejda. 

Vi på Expressen har varit med om det själva förr. Vi lade förstås inte in Lajkat-siffror i vår publikstatistik under 1990-talet, men väl GT och Kvällsposten när titlarna förvärvades och – vips! – plötsligt var Expressen den största kvällstidningen i print igen. 

Men marknaden ville ändå annorlunda, och 2001 gick Aftonbladet om upplagemässigt. Den ordningen är numera återställd, Expressen säljer fler exemplar, men just nu är det mest fokus på mobilsajtfajten. Den leder Aftonbladet, men det är bra för branschen att det finns en tydlig utmanare.