Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mobilrekord – över 4 miljoner unika webbläsare

När editionschefen Mattias Lundell i natt summerade vecka 8, 2015, kunde han konstatera att det blev publikrekord igen för Expressens mobilsajt.

Det är faktiskt hela femte gången i år som vi kan stoltsera med en toppnotering, snacka om stark trend, och nu har Expressens mobilsajt för första gången fler än fyra miljoner unika webbläsare:

4 040 037.

Det är hela 151 procent fler unika webbläsare än i fjol!

Antalet besök var förra veckan 12 471 574 (+ 139 %) och antalet sidvisningar var 46 685 426 (+ 94 %).

Kvällspressen är så dominerande digitalt, att det när man jämför mobilsajter egentligen bara handlar om Aftonbladet och Expressen. Därför är det också förhållandet dessa titlar emellan som definierar ”marknadsandelar mobilt”, vilket väl möjligen säger något om hur stark tabloidgenren är. Det är dock inte unikt för Sverige, om nu någon tror att vi förhäver oss här, utan kvällspressen har ungefär samma position på alla jämförbara tidningsmarknader: Norge, Danmark, Finland, Tyskland, England…

En hemburen (morgon)tidning är ju en enorm distributionsfördel, särskilt som man – åtminstone tidigare – bara behövde göra affären med kunden en enda gång om året. Jämfört med 365 dagar, då, för en lösnummerförsåld (kvälls)tidning som börjar varje dag med noll kronor i konsumentintäkt.

Det är, tror jag, denna försvårande förutsättning som fått kvällspressen att hela tiden tvinga fram produktutveckling och det är därför som vår genre är så framgångsrik digitalt. Nu, med dator eller mobil eller läsplatta var helst läsaren än vill ta del av nyheter, gör den gamla hemutdelningen i brevlådan inte längre morgontidningen unik. Nu väljer publiken fritt.

Och det gynnar, har det visat sig runt om i världen, just kvällstidningarna eftersom vi har ett väldigt efterfrågat innehåll med inte bara allt om skid-VM och Melodifestivalen utan också avslöjanden om exempelvis finansiering av terrorgruppen IS eller egna nyheter om en försvunnen journalist i Syrien.

I dag, apropå just detta, inleder vi förresten en reportageserie i print och släpper en så kallad ”longread” digitalt om just IS signerad världsreportern Terese Cristiansson och fotografen Martin von Krogh.

Det saknas naturligtvis inte utmaningar, kvällspressen – som alla andra genrer – tappar upplaga i print, men just i dag är vi stolta.

I september 2012 nådde mobilsajten för första gången över 500 000 unika webbläsare.

I juli 2013 hade vi 1 miljon.

I februari 2014 hade vi 2 miljoner.

I augusti 2014 hade vi 3 miljoner.

I februari 2015 har vi 4 miljoner.

Förra veckan satte jag detta i perspektiv och påminde om att Expressen 2013 hade 19,5 procents marknadsandel gentemot Aftonbladet, och i år har vi haft 44,4 procent. Trots att Aftonbladet, efter att gapet minskat, förra veckan lyfte in sajten Lajkat i sin redovisning och då slog rekord hade Expressens mobilsajt ändå 39 procent av marknaden. Det är faktiskt en helt otrolig förändring av branschen, som i princip gått branschmedierna helt förbi – en nyhet mycket större än alla TS-siffror, artiklar om marknadskampanjer och personnyheter som man ibland kan läsa om i branschmedia.

Och kom ihåg att allt detta sker samtidigt som Expressens så kallade totalräckvidd, alltså antalet läsare per dag i alla kanaler, är rekordhög och dessutom fortsätter ökar med 20-30 procent jämfört med i fjol. Detta trots det strukturella tappet för papperstidningar.

Extra kul är det också att tillväxten mobilt sker utan kannibalisering av desktopsajten, förra veckan ökade vi den trafiken till Expressen.se med 16 procent jämfört med i fjol till 3 272 016 unika webbläsare.

Stort tack till alla besökare, stort tack till alla medarbetare.