Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

En idé om innovationsstöd

Alice Bah Kuhnke kan skapa ett kunskapscentrum för tidningars digitala affärsmodeller.

Regeringen har gett Presstödsnämnden i uppdrag att utreda ett innovationsstöd för dagspressen.

– Dagspressen i hela landet är avgörande för att vi ska kunna ha en levande demokrati. Det är särskilt viktigt att kunna utveckla den redaktionella verksamheten så att journalistiken även kan fortsätta att vara stark i en digital verklighet, sa i veckan kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke.

Regeringen tänker använda cirka 35 miljoner kronor ”…för att utveckla tidningarnas digitala affärsmodeller. Det kan handla om redaktionell innehållsutveckling i digitala kanaler såväl som förbättringar när det gäller digital publicering för att t.ex. öka spridningen av elektroniska tidningar.”

Det här ett intressant initiativ. Inte för att det handlar om särskilt mycket pengar – riksdagen fördelar över sju miljarder kronor till public service-bolagen Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion från Rundradiokontot. Och bara Presstödsnämnden själv har över en halv miljard kronor för driftsstöd och distributionsstöd till tidningar.

## Nej, det här nya stödet öppnar för en annan möjlighet. Nämligen att branschen, rimligen alla dagstidningsföretagen i regi av organisationen Tidningsutgivarna, gör en gemensam ansökan så att de 35 miljonerna verkligen kommer till nytta.

Jag tänker så här:

•• TU initierar ett särskilt projekt med syfte att vid, säg, fyra tillfällen samla branschen för att sprida kunskap om digital utveckling till många.

•• Konferenserna hålls i exempelvis Umeå, med Västerbottens-Kuriren som partner, i Linköping, med Corren, och kanske i Växjö, med Smålandsposten, samt i Helsingborg tillsammans med Helsingborgs-Dagblad.

•• Konferenserna får kosta, säg, sex miljoner kronor vardera. Projektet finansierar tre hotellövernattningar för 1 500 deltagare per gång och resten av pengarna – ett par miljoner – går åt till arrangemanget.

•• Till konferenserna flygs världens ledande experter och publicister in. Och här sammanfattas statistik, forskning, undersökningar.

•• Det är tre fokus: journalistik, IT-utveckling och affärsutveckling. Det hålls hela tiden tre parallella sessioner. Företrädare för stora mediebolag ger sina bästa tips och allt är mycket konkret. Här det inga ”vi tror på webb-tv”-anföranden, här berättar man istället i detalj om hur rörliga bilder görs billigt och bra.

Allt dokumenteras: bandas, textas, görs tillgängligt på flera språk på en projektsajt. Här skapas också en snarast exceptionell samling fakta, sammanfattningar och länkar till utländska branschmedier och konferenser. Bara detta går loss på tio miljoner kronor.

## Det finns ett särskild värde i att allt sker utanför storstäderna. Men att detta ändå samlar, faktiskt, den ledande kompetensen från USA, Europa och – viktigt – extremt spännande marknader som Indien och Brasilien där många prisbelönta medieinitiativ görs.

35 miljoner kronor är inte tillräckligt för att på allvar kunna utveckla teknik som blir en ”game changer”, för att nu citera en viss Rupert Murdoch när han recenserade iPad vid lanseringen.

Men det är en rejäl slant om man under ett år vill överösa den svenska tidningsmarknaden med kunskap om vad som sker nu. Om 6 000 – sex tusen! – medarbetare inom dagspressen får se och höra så mycket klokt, så kommer det att inte bara lära utan också inspirera så mycket att det här får en faktiskt påverkan.

Om man däremot börjar sprida ut innovationsstödet med några miljoner till någon forskare eller ett projekt i en tidningskoncern och sedan ytterligare några miljoner till en annan grupp titlar och inte tar ett större grepp, ja, då kan man lika gärna skippa allt detta.

Men rätt spenderade kan pengarna från kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke göra skillnad.


/ GLAD GETING /

Vilken vecka. Expressen nomineras till ”Årets dagstidning”, vi redovisar vinst för tolfte året i följd, Expressens kulturfest hålls, mobilsajten redovisar rekordpublik med 3,9 miljoner webbläsare. Och just nu erbjuder vi, i samarbete med Apples App Store, populära betalappar gratis.

/ SUR GETING /

Datainspektionens återkommande försök att inskränka offentlighetsprincipen är en skandal. Nu har Domstolstolsverket tvingats stänga sina allmänna datorer, så insynen i rättsväsendet har försämrats.