Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Dagbladet läggs ner – viktigt med helhetsperspektiv nu

Dagbladet, den socialdemokratiska morgontidning i Sundsvall som ägs av MittMedia, och som är andratidning efter Sundsvall Tidning, läggs ner. Den grundades år 1900, men försvinner efter denna månad. Det är ett tråkigt besked och det kom i går, timmarna före nattens släpp av upplagesiffror för 2014 från AB Tidningsstatistik (läs: Sifo).

Upplagesiffror, ja… det där är ju en sanning med viss modifikation, givet att dagens redovisningsmodell omfattar än det en och än det andra. Som stora rabatter och så kallade friexemplar. Kvällspressen är inte riktigt i den branschen, betalningsgraden för Aftonbladet och Expressen har ju alltid legat i topp eftersom vi är lösnummerförsålda, så det är egentligen svårt att göra jämförelser titlar emellan.

Vi inom dagspressen har också haft också lite olika strategier, vilket gör att flera stora tidningar inte är med i TS-statistiken och andra – som Dagens Industri – är tillbaka först nu, och därför saknas historiska jämförelser.

Aftonbladet ingår inte i TS, men av ägaren Schibsteds årsredovisning framgår att upplageminskningen i fjol var 17 procent. Expressens tapp var 14,8 procent, jämfört med 2013, men inte heller detta kan man egentligen ta som intäkt för något. Viktigare då att vår digitala utveckling är starkare än konkurrentens. Men helt omöjligt är det att jämföra kvälls- och morgonpress, givet de helt olika förutsättningarna, och därför ska man inte stirra sig blind på enskildheter.

Det är helhetsbilden som man ska förhålla sig till, och här prövas onekligen analysförmågan. Kanske kommer vi också i dag att få läsa artiklar om TS-siffrorna som bara nämner just dessa, och som inte tar upp de andra perspektiven. I Expressens fall handlar det faktiskt om att vi har cirka 2,2 miljoner läsare per dag, vilket är en ökning med 20 procent jämfört med fjolåret. Aftonbladet ökar med 8 procent.

Det strukturella tappet i papperstidningsupplagor ska inte negligeras, men det är viktigt att ta större grepp när man ska förstå publikutvecklingen. Exempelvis:

## Expressens mobilsajt växer med 133 procent 2015 mot 2014, vilket är den starkaste utvecklingen bland Sveriges större nyhetssajter. Aftonbladet växer med 39 procent.

## Expressen desktopsajt växer med 26 procent 2015 mot 2014, vilket är en betydligt högre tillväxt än våra konkurrenter. Aftonbladet går minus 0,5 procent.