Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Ursäkta röran, vi bygger ett showroom

Expressen,showroom,20150120

Nu är Expressens showroom invigt. Eller smyginvigt i alla fall, för riktigt klart är det ännu inte. Men mitt på redaktionen på våning fyra i Expressen-huset i Marieberg, där också Dagens Nyheter och SBS Radio sitter, finns nu en miljö som ser ut som en Apple- eller Samsung-butik, vilket förstås inte är någon slump: vi har velat skapa en plats i vårt mediehus dit alla medarbetare kan gå och testa våra olika produkter.

donka_dsc3999.jpg

Varför bygger en tidning ett showroom? Varför samlar vi läsplattor, smarta telefoner, smarta klockor, datorer, tv-skärmar – och vad som nu snart kommer att lanseras – så här? Vi säljer ju ingen hårdvara, vi är ju ingen riktig sådan butik. Nej, det här handlar om något annat: detta är en del i ”Expressen 7.0”, alltså den satsning som ska göra Expressen ännu mer digital och som måste vara genomgripande eftersom det handlar mycket om kulturen. Om att vi, som alla mediehus, måste jobba annorlunda och därför tänka annorlunda. Det låter som något många säger numera, särskilt i vår bransch, men det ska göras också.

donka_dsc4040.jpg

Expressens showroom ska alltså vara en plats där alla medarbetare kan testa våra produkter och komma med förslag. Vi har appar för Spotify, Samsung smart-tv, Android- och iOS-plattformar. Vi har sajter och tjänster som alla kanske inte har möjlighet att använda hemma. Men i detta showroom går det, och här kan vi demonstrera produkterna för kunder och partners. Här kan vi hålla interna möten.

donka_dsc4050.jpg

Det händer mycket här nu, och en blogg om Expressen tenderar till att fokusera på trafikrekord och nya lanseringar. Sånt är inte oviktigt: att allt fler väljer Expressen är positivt, och vi måste fortsätta utveckla oss. Men alla medieföretag kommer att behöva bli mycket mer digitala i sitt förhållningssätt till verksamheten, och dit kan vi komma på många sätt. Ett showroom är bara ett steg på vägen.