Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Så gjorde vi nya sajten

I går hade Expressens nya sajt om andra världskriget premiär. Den innehåller mycket att läsa och titta på, och det blir snart mer. Lennart Nilsson är redaktör, men mycket av innehållet är förstås ett resultat av det som reportagechefen Christofer Brask låtit producera under de senaste åren: fördjupningsreportage och bilagor om kriget som först blev också till MagBooks men nu också till en hel sajt för historieintresserade. Det är kul att det Brask, och hans reportrar gjort, tillgängliggörs så här.

Sajten har utvecklats av Henrik Hansson och Petter Eek på Expressen Lab-utvecklingen, Erik Anderberg har formgett, David Levin och Viktor Ågren har publicerat ut innehållet, Johan Bjurling har gjort så att poddar kan spelas upp, Johan Bengtsson har kodat om våra egna poddar till Lab-sajten och Sandra Gustavsson, Markus Thunberg och Lennart Nilsson har skrivit in klassiska Expressen-reportage från krigsåren 1944-1945.

Fler medarbetare och chefer har förstås bidragit, och jag vill säga tack till alla för ett utmärkt samarbete inom det som vi kallar för Expressen Labs.Vi kommer här att testa oss fram, produktutveckla snabbt, försöka med olika affärsmodeller. Allt kommer inte att lyckas, och då lär vi oss av det och tänker om. I mediebranschen talas det numera mycket om ”entreprenörskap”, men i de stora mediehusen handlar det ju snarare om att vi söker intraprenörer. Alltså personal som förändrar internt. (Som när Aftonbladets sportchef Lasse Östling en gång, genialt nog, skapade bilagan Sportbladet och förändrade kvällstidningsbranschen. För att bara nämna ett exempel från konkurrenten.)

Jag tror att det är viktigt med intraprenörskapet, men det vore förstås förmätet att antyda att de modeller vi jobbar efter nu är perfekta. Det är de inte. De utmanar dock interna strukturer i den meningen att vi skiljer på kärnverksamheten, den stora Expressen.se med jättetrafiken och många miljoner kronor i intäkter, och nya saker som kräver snabbare beslutsprocesser och kvickare genomförande. (Sajten Omtalat som skapades i sensomras, och direkt blev Sveriges tredje största mobilsajt, är ett bra Expressen-exempel.)

Men det vi gör nu hade inte varit möjligt om inte IT-chefen Peter Frey och hans utvecklare hade skapat förutsättningarna. Jag ska inte fördjupa mig i API-strategier, men konstaterar bara att de produkter som utvecklingsredaktören Jakob Wagner och många andra tar fram förutsätter en väldigt fokuserad utvecklingsorganisation. Vi har jättemycket kvar att göra, tro inget annat, men vi är i alla fall på G. Och det finns mycket bra innehåll att ta del av.

Som det här om slaget om Berlin:

EXP,1945