Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Rött kort från personalen – så vi tänkte om

Expressen lanserar nya sajter i Norge, Turkiet och Tyskland.

Men det räcker inte.

Vi måste fortsätta testa nya saker – i ännu snabbare takt.

När vi tidigare i höst skulle starta en sajt om husdjur hade vi ett koncept klart – namn, design, innehåll. Det var måndag morgon och på onsdag lunch skulle sajten bli publik, så jag bjöd in alla medarbetare med hund eller katt till ett stormöte samma dag. Vi kallade det, skämtsamt, för ”styrgrupp” och syftet var att kraschtesta konceptet.

Det kraschade.

Ny,djurbild

När 50-talet kollegor på måndagseftermiddagen lämnade konferensrummet Kyssen, döpt efter Expressens mest säljande löpsedel någonsin, kunde sociala medier-redaktören Dan Edström, utvecklingsredaktören Jakob Wagner och jag konstatera att allt hade blivit underkänt av husdjursägarna. Vi hade gett dem röda och gröna lappar, och de viftade mest med rött när vi visade sajten.

Det var bara att göra om.

45 timmar senare lanserades sajten.

Gilladjur

## Så här kan man förstås inte utveckla stora Expressen.se med 3-3,5 miljoner unika webbläsare per vecka på desktop- respektive mobilsajterna. Omgörningar här kräver planering, projektplaner, strukturerad styrning och ofta stora resurser.

Men om redaktion, utvecklings-, annons- och marknadsavdelningar samarbetar kan man vara snabbfotad i mindre satsningar.

Som när Omtalat.nu skapades på bara ett par veckor i somras; i dag är den – med Janna Holmqvist som redaktör – Sveriges största viralsajt.

Vi kallar den här arbetsformen för Expressen Labs, men det är mest ett begrepp för de förenklade beslutsprocesser som förutsätter den tekniska plattform som IT-chefen Peter Frey och hans utvecklare skapat. I korthet kan man säga att tekniken är skalbar, och därför går allt kvickare att ta fram.

Tidigare i höst startade vi ytterligare två nya sajter:

Sportfeed.se som samlar tv-klipp från olika sajter och Play-tjänster.

Gilladjur.se som är sajten för dig som underhllas av husdjur.

Allt det här är några förklaringar till att Expressen är den enda stora medieaktören som fortfarande ökar trafiken på desktop, och det samtidigt som vi har den snabbaste ökningen av trafik bland alla större mobilsajter. De digitala intäkterna ökar också och därför är Expressens totala annonsintäkter, trots det strukturella tappet i print, ändå är högre i år än i fjol.

## Vi ska fortsätta så här innovativt. Vi är ödmjuka inför konkurrenter och andra utmaningar, men trafik- och intäktstillväxt inspirerar.

Och bara den här veckan har vi lanserat ytterligare fyra sajter:

**** På Expressen.se kan man nu läsa allt om andra världskriget – bland annat Brita Håkanssons historiska reportage inifrån koncentrationslägret Buchenwald våren 1945. Lennart Nilsson är redaktör.

**** Omsnakket.se är en viralsajt i Norge; Oda Fjeldstad är redaktör.

**** Superschnack.de är en viralsajt i Tyskland; Bert Bretschneider är redaktör.

****  Begenmek.com är en viralsajt i Turkiet; Yasemin Celebi är redaktör.

Men – dessa sajter är förstås bara försök, möjligheter som måste utforskas i en ny spännande medievärld.

Och intresset för de nya virala sajterna, som internt kallas för ”Omtalat World Wide”, har varit stort.

”Bonnier satsar på norsk buzz” skrev norska Kampanje och Aftenposten fyllde på med: ”1,5 miljoner användare i Sverige – nu vill de ta över Norge”.

I Sverige kunde man läsa: ”Nu lanserar Expressen sin viralsajt i fler länder” (Dagens Media), ”Omtalat får systersajter utanför Sverige” (Medievärlden), ”Expressens Omtalat går på export” (Resumé), ”Nu ska han bli omtalad” (Dagens Industri)’…

## Produktutveckling är affärsutveckling. Som när Expressen skickade telefotobilder 19XX eller som när Expressen gav ut den första söndagsbilagan 196X.

Det sägs ibland att tidningsbranschen är dålig på att testa nytt, men det hör i så fall också till historien att de svenska medierna sannolikt tillhör de mest produktutvecklade i världen.

Det är, påstår jag, bara i Sverige som lokaltidningar gör tv i sådan omfattning som här. Exempelvis har ju Dalarnas Tidningar egna morgonsändningar, Smålandsposten direktsänder fotbollsderbyt Öster-Kalmar och Jönköpings-Posten tv-sänder HC Dalens hockeyfajter, i princip alla mindre titlar gör åtminstone kortare inslag och Upsala Nya Tidning, Corren och Norrköpings Tidningar har till och med egna tv-kanaler. Norrbottens Media – som ger ut Norrbottens-Kuriren och Norrländska Socialdemokraten – sänder 24 Norrbotten.

## Kvällspressens ambitiösa live-tv från nyhetshändelser har som bekant tvingat SVT och TV4 att bli snabbare, men i tidningsvärlden är vi fortfarande rätt unika här i Sverige.

Norska Verdens Gang och danska EkstraBladet satsar ungefär som Aftonbladet och Expressen, men annars finns det inte så många andra exempel runt om i världen.

Times of India har nyhets-tv-kanalen Times Now i Indien, engelska Evening Standard drog igång London Live (men det är ingen som tittar) och tyska Springer-koncernen köpte nyhetskanalen N24 för att slå samman den med morgontidningen Die Welt. Annars? Inte mycket.

När ”Stora Journalistpriset” skulle delas ut i torsdags var MittMedia nominerat för ett demokratiprojekt där lokala politiker svarade på 12 000 läsarfrågor inför valet, och alla sådana initiativ tycker jag att man ska uppskatta.

Det finns fler runt om i landet, på små och stora medier, och ett större fokus på data, utveckling och användarvänlighet kommer att göra tidningsbranschen ännu mer rustad för framtiden.