Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Omtalat i Norge, Turkiet och Tyskland

Omtalat.nu blev direkt Sveriges största viralsajt. Under de åtta veckor som Omtalat trafikredovisats på KIA Index är ställningen gentemot konkurrenten Lajkat.se, som lanserades som en utmanare, 7-1 till Omtalat. I dag har vi berättat att vi lanserar Omtalat i flera länder.

I Tyskland lanserar vi Superschnack.de med Berit Breitschneider som redaktör. Möt henne här ovan.

I Norge lanserar vi Omsnakket.no med Oda Fjeldstad som redaktör.

I Turkiet lanserar vi Begenmek.com med Yasemin Celeb som redaktör.

Det är förstås många som bidragit till den här satsningen, som görs inom ramen för Expressen Labs, men det var sportchefen Anders Nettelbladt som under ett idémöte med medarbetare från redaktionen, annons-, utvecklings-, marknads- och annonsavdelningarna presenterade förslaget. I någon kommentar i dag berättade jag att det blev en spontan applåd från alla kollegor, och ungefär där och då var vi väl igång. Typ. Beslutet att göra detta togs för två veckor sedan, och idag lanserades sajterna.

Kampanje,Omtalat

Intresset för Omtalat-lanseringen, som internt kallas för ”Omtalat World Wide”, har varit stort. ”Bonnier satsar på norsk buzz”, skriver norska Kampanje. Och Resumé: ”Expressens Omtalat går på export”. Och Dagens Media: ”Nu lanserar Expressen sin viralsajt i fler länder”. Och Medievärlden: ”Omtalat får systersajter utanför Sverige”. Och så Dagens Industri, då: ”Nu ska han bli omtalad”.

Jag har fått frågor om vad som är nästa projekt för Expressen Labs, men det ber jag nog att få återkomma om. Jag tror det är viktigt att vi testar olika saker, inte bara redaktörsdrivna sajter – som veckans lansering av Expressen-sajten om andra världskriget. Det finns mycket spännande på gång produktmässigt – men också kring hur vi arbetar i lokalerna och hur olika avdelningar samverkar.