Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Valrörelsen enda mediepolitiska utspel

Till slut kunde de ledande sverigedemokraterna inte behärska sig längre.

De höll god min, partiledaren Jimmie Åkesson och hans stabschef Linus Bylund, när de i går släntrade förbi Expressens valscen på Sergels torg i Stockholm på väg mot Stadshuset.

Åkesson var inbjuden till att tala till väljarna från valscenen, men han var den enda ordföranden som inte dök upp. Alla andra partiledare kom.

Bylund nickade diskret när de passerade längs Hamngatan förbi Expressen-arrangemanget, men stabschefen var inte lika artig mot journalistiken när han senare twittrade om en tidningskrönika i GT och jämförde den med ”en hink avföring”.

Ett häpnadsväckande uttalande från en ledande företrädare för ett riksdagsparti, men det var bara början på en minst sagt annorlunda valdag:

## SD i Norrbotten vägrade att uttala sig för Norrländska Socialdemokraten, efter att tidningen granskat SD-politikern Carita Elfvings kopplingar till högerextrema Swedish Defence League.

## SD i Nyköping, Oxelösund, Trosa och Gnesta portade Södermanlands Nyheter från den lokala valvakan i Oxelösund, efter missnöje med en intervju med Jimmie Åkesson i Nyköping för några veckor sedan.

## SD i Malmö förbjöd alla lokala medier från att komma till valvakan där: ”Sydsvenskan är inte inbjuden, det är därför de gråter nu”, sa Jörgen Grubb som är SD:s ordförande i Malmö till TT.

## SD i Lund stängde också valvakan för alla journalister: “På grund av att den politiska förföljelsen av oliktänkande”, förklarade förstanamnet Hans-Olof Andersson.

## SD i Göteborg släppte inte in Expressens västsvenska edition GT på valvakan: Ni skriver strunt om oss”, påstod vice ordföranden i Göteborg Lars Hansson.

Hela 13 procent av väljarna la faktiskt sin röst på det här partiet, som tyckt så illa om att reportrar från tidningar, radio och tv har grävt fram skandal efter skandal och som har tvingat SD att utesluta ett 70-tal medlemmar bara på några år.

## Det finns faktiskt en utbredd missuppfattning bland SD-väljarna om att medierna medvetet vill misskreditera SD.

Men det är ju som Anne Lagercrantz, chef för Dagens Eko, konstaterade i fredags efter Sveriges Radios nyhet om att Jimmie Åkessons spelvanor: Den journalistiska bedömningen är oberoende av vilket parti personen företräder.”

Så resonerar dock inte SD-ledningen, som alltid anser sig orättvist behandlad.

Bara den senaste veckan har ju hela 15 SD-politiker tvingats att lämna sina kandidaturer på grund av Expressens återkommande avslöjanden om hur de – från anonyma konton – spridit främlingsfientlighet på hatsajter. Granskningen retade partiet som officiellt har en ”nolltolerans mot rasism”, och det retade möjligen sympatisörerna ännu mer att partiledningen gång på gång bad om ursäkt för näthatet.

I går slog bunkermentaliteten i SD:s inre krets dock fel, när man på eftermiddagen plötsligt – som hämnd för alla avslöjanden i valspurten – meddelade att Expressens journalister inte var välkomna på den stora valvakan på Djurgården i Stockholm.

Som svepskäl angav SD att Expressen fått uppgifter från frilansjournalisterna i Researchgruppen, men man glömde att nämna att Researchgruppen tidigare också anlitats av exempelvis Sveriges Television och TV4

SD förefaller dock sakna till och med grundläggande kunskaper om hur undersökande journalistik går till; naturligtvis tar exempelvis en tidning emot tips från vem som helst – men för att något ska publiceras så krävs det att det är sant och relevant. Vi får ju tips också inifrån SD, och dessa varken avförs eller publiceras med automatik utan allt kontrolleras och nyhetsvärderas.

## Det torde vara första gången ett riksdagsparti stoppar ett riksmedia från att dokumentera en valvaka. Därför orsakade också det här övergreppet på den svenska pressfrihetstraditionen starka reaktioner.

– Jag tycker att det här speglar partiets bruna rötter, att censurera och ignorera journalister som är kritiska, sa bland andra demokratiminister Birgittta Ohlsson (FP).

Hon syftade nog på att SD, faktiskt, grundades av SS-soldater som slogs för Adolf Hitler och är sprunget ur nynazistiska rörelser. Bara för en dryg vecka sedan publicerade Expressen för övrigt en bild på SD:s toppnamn i Halmstad med hakkorset på armen.

Många publicister reagerade snabbt i går. Peter Wolodarski, chefredaktör för Dagens Nyheter, erbjöd direkt Expressen att publicera DN:s material från SD-valvakan. Jan Helin, publisher för Aftonbladet, hälsade att Expressen TV fick samsända Aftonbladet TV.

Jag är även tacksam för att Sveriges Radio, Sveriges Television, TV4, Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, Helsingborgs Dagblad och Göteborgs-Posten alla ville hjälpa Expressen att leverera en fullödig bevakning från SD-festen.

Flera lokala medier som Katrineholms-Kuriren, Södermanlands Nyheter och Eskilstuna-Kuriren hörde också av sig för att bidra till Expressens rapportering.

Den är en styrka för publicistiken att de etablerade redaktionerna står upp för rätten att nyhetsförmedla, också när ett riksdagsparti gör sitt bästa för att förhindra oss.