Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tv-branschen om framtiden

20140424-163106.jpg
Just nu pågår TV Mecca på Café Opera i Stockholm, ett branschevent där tv-kanaler och reklamköpare diskuterar framtiden. Jag har precis debatterar kvällstidnings-tv med Aftonbladeta Jan Helin, men vi var bara några röster på scenen.

20140424-163410.jpg
De riktigt tunga tv-cheferna var förstås på plats och berättade att linjär tv, alltså broadcast, tappat kraftigt i tittande nu.

Jonas Sjögren, chef för SBS Discovery, alltså bland annat Kanal 5, konstaterade:

”Vi kan inte förneka att det sker en större omstrukturering. I mars och april eskalerar tittarförändringen.”

Joachim Nordlind, chef för MTG TV:

”Det är naivt att inte hålla med om att det är en utmaning.

Patrik Sandberg, en av Nyheter 24-grundarna, var moderator och tog även upp TV4-gruppens omorganisation, nu när man slutar med lokal-tv. Casten Almqvist, vd, berättade då om Fyrans digitala fokus och om att man ”ökar ambitionerna i nyhetssatsningarna.

20140424-164223.jpg

Det är fullsatt, folk står till och med längs väggarna, och jag tror att det är intressant för tv-branschen. Alexander Lydecker, Expressens annonsdirektör, berättade om hur vi ser på mätningar av tv-tittande och det händer så mycket nu, att vi alla säkert lär få chansen att utveckla oss igen.