Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Guldgräv och IT-utveckling

Fahlénografen” talas det fortfarande om här, maskinen som 1984 skulle få hem negativ från sommar-OS i Los Angeles till centralredaktionen i Stockholm, så att fotograferna skulle slippa skicka bilder som de först skulle framkalla.
Den fungerade väl sisådär, har jag förstått, men det var naturligtvis rätt att tycka nytt.
Som när ”QuickShot”-gruppen nu lanserar funktion efter funktion på våra sajter och appar.

Vi vann ”Guldspaden” i går – igen! – och samtidigt som jag förstås gratulerar stjärnreportrarna Christian Holmén och David Baas till erkännandet av deras granskning av näthatet, så tänker jag också på dem som såg till att materialet presenterades bra på nätet.
Men först:
Det sägs att dåvarande nyhetschefen på natten – Edgar Antonsson, legendaren som en gång upptäckte Jan Guillou – mitt under sommarspelen för 30 år sedan ringde till Mats Olsson och bad honom kasta den förhatliga ”Fahlénografen” i Stilla havet.
Jag vet inte om det stämmer, men fotografen Lasse Jansson fick alla fall inte hem viktiga bilder från en femkampstävling i tid och den revolutionerande apparaten är i alla fall för evigt inskriven i Expressen-historien som en nymodighet som bara strulade.
Lasse Fahlén, som började på Enköpings-Posten och blev bildchef på Expressen, innan han fick samma tunga chefsjobb på först norska Verdens Gang och sedan Göteborgs-Posten, tar nog inte illa upp om jag slår fast att det är så där det är och att man – faktiskt – måste våga testa nytt också i den här traditionstunga branschen.
## Nu är det nya tider. Publiken är rekordstor med hela 1 905 000 läsare per dag, men det är knappast konkurrenskänsligt att konstatera att det våra digitala mediekanaler som driver på och ökar totalen. Och eftersom det är samma utveckling för alla aktörer, så måste vi se snabba resultat.
Idag måste tidningars redaktioner och utvecklingsavdelningar, alltså IT, samarbeta mer än förr. Historiskt har ju produktion och distribution i form av kontakter med tryckerier och återförsäljare, skötts av medarbetare som suttit rätt långt från den verksamhet som möter publiken: nämligen innehållsmakarna. Men 2014 håller inte det.
När Peter Frey i oktober slutade som IT-chef på Aftonbladet för samma uppdrag hos., beslöt han direkt att Expressen skulle skapa en ”QuickShot”-grupp som snabbt skulle ta fram de funktions- och presentationslösningar som redaktionen efterfrågade.
Och jag vill gärna tro att det arbete som QuickShot gjort haft stor betydelse, kanske till och med bidragit till att Expressen som enda tidning ökat sin totalräckvidd fem månader i följd. Men ännu viktigare är kanske att de produkter som vi erbjuder är mer rikliga i dag, tack vare QuickShot under Björn Anderssons ledning.
Några exempel är nedräkningen person för person under nästan ett dygn när vi presenterade ”Årets kvinna”, eller interaktiv grafik om medaljligan under vinter-OS och detsamma om hur upproret i Kiev skedde.
Syftet är ofta att göra vår prisbelönta journalistik mer lättillgänglig. Som när Expressen avpixlade näthatarna som skrev främlingsfientliga kommentarer på hatjsater, genom att successivt ta bort förvanskningen av porträttbilderna på de mest tongivande sajterna och redovisa vilka de var.
När redaktion och IT kan samverka så blir det klassisk kvällstidning också i den nya kanalerna, och vår utvecklingsredaktör Jakob Wagner har en lång önskelista på sånt som skulle göra oss ännu bättre. Tillsammans med försäljningsavdelningens behov av attraktiva annonsformat, så hoppas jag att vi kommer att kunna erbjuda ännu bättre produkter vad det lider.
## ”Brottskartan där du bor” eller ”Så många kör för fort där du bor” är ju typisk tabloidjournalistik, och sådan ska vara stolt över när den finns på Expressen.se och är enkel att ta del av.
QuickShot-gruppen är bara en liten, liten del av allt som sker här, men den har stor betydelse också för vårt självförtroende.
Vi kommer att se fler nya försök på medieföretagen, nya samarbetsformer internt, och eftersom Sverige är en av världens mest utvecklade marknader för digitala medier kommer det vara just här som mycket sker.
När Föreningen Grävande Journalisten i går kväll hyllade årets bästa undersökande journalistik, och prisade Christian Holmén och David Baas, var det också en påminnelse om varför olika avdelningar i mediahusen bör samarbeta bra.

/ GLAD GETING /

Jag är i London och här delas EVENING STANDARD ut. Tidigare betaltidning, nu gratis. Och en succé.

/ SUR GETING /

Debatt om Skottland på BBC News i går kväll. Ska skottarna rösta fram ett oberoende eller ej? Att döma av tv-debatten bryr sig ingen. ”Bar & Politik” i Expressen TV framstod som extremt påkostat och proffsigt i jämförelse med BBC… herregud.