Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Nya Orvesto-siffrorna

I förrgår skrev jag om Expressens nya rekordsiffra: ”Ingen kris för journalistiken, direkt”. Hela 1 810 000 personer läser tidningen och de digitala kanalerna en genomsnittlig dag, så många har ni aldrig varit tidigare och det glädjer oss förstås. Men, som jag också konstaterade, papperstidningsmarknaden är vikande och i dag presenterar Sifo så kallad Orvesto-statistik för tryckta dagstidningar, bilagor och tidskrifter.

Undersökningen heter Orvesto Konsument 2013:3 och alla siffror finns på mediesajter som Resume och Dagens Media. För den som följer branschen är det egentligen inga nyheter här: Aftonbladet är störst på vardagar, Expressen är störst på helgen och utvecklingen är ungefär densamma för alla. På vardagar, exempelvis, minskar jättarna Aftonbladet, (– 9 %), Expressen (– 11 %), Dagens Nyheter (– 10 %), Svenska Dagbladet (– 9 %), Sydsvenskan (– 11 %) och Göteborgs-Posten (– 9 %) lika mycket.

Inga stora skillnader, som ni ser, och den som fördjupar sig kan hitta både plus och minus. Jag missar förstås inget tillfälle att nämna att Expressen är Sveriges största tidning på helgen, eftersom söndagar ju är den största och viktigaste tidningsdagen, men även om jag också kan skryta över att magasin som Mitt Kök och Allt om Resor fortsätter öka, så går det sämre för Expressen Söndag och Leva & Bo. Enstaka mätningar bör alltså läsas med viss försiktighet, trender är mer intressanta – och det gäller för alla medieföretag. Om jag hade företrätt huvudkonkurrenten hade jag kunnat slå fast att Aftonbladet Söndag ökat kraftigt, men också tvingats tillstå att det går uselt för bilagorna Wellness, Klick och Sofis Mode. Och så vidare…

Ändå är det bra med såna undersökningar. När jag i veckan stoltserade över en totalräckvidd på över 1,8 miljoner läsare per dag så passade jag på att påpeka att Expressen – som enda tidning – ökat publiken fem månader i följd, och kanske är den just den sista uppgiften som är mest relevant. Så ska man även analysera Orvesto Konsument nu, nämligen se till det större perspektivet. Och då är det som tidigare: i huvudsak minus för dagspressen när det gäller tryckta produkter, men samtidigt god tillväxt digitalt.