Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Ingen kris för journalistiken, direkt

Det är populärt att påkalla nya tider nu. Sjunga journalistikens dödsvals. Proklamera pressens kris.

Låt mig ge en annan bild:

## Ny publikstatistik från Sifo visar att Expressen aldrig haft så många läsare som nu. En genomsnittlig dag läser 1 810 000 personer Expressens tidning eller digitala medier. Bakom detta ligger många saker – exempelvis nyhetsarbete, fokus på featuresajter, mer live-tv, IT-utveckling – men mest av allt lagarbete.

Den så kallade totalräckvidden, från december i fjol, var alltså högre än den förra toppnoteringen från juli 2009. Jag vill gärna påminna om det här publikrekordet, som Sifo just meddelat oss, nu när vi står inför stora innehållssatsningar under ett kvällstidningsår som bland annat bjuder på vinter-OS, fotbolls-VM, EU-val, riksdagsval och prinsessan Madeleines bebis.

Det drar i gång redan till veckan, när Expressen TV börjar med direktsända program om vinterspelen i Sotji. Johanna Reimers, Anna Jernberg Carlson och Lovisa Giertta blir programledare för den show som sänds på dagtid. Jonatan Lindquist leder ishockeyprogrammen och Axel Pileby kör kvällsmagasinet från Ryssland. Fullt fokus på vinter-OS i Expressen TV, alltså, och mer om detta närmaste dagarna. Just den klassiska kvällstidningens fokus på det som engagerar gör mediehuset Expressen till den näst största tryckta dagstidningen på vardagar och Sveriges största på helgerna.

## Det är förstås ingen hemlighet att papperstidningsmarknaden är vikande, även om svenskarna fortfarande är världens mest fjärde mest läsande. Men det är nätet, mobiltelefonen och läsplattan som gör att vår publik ökar. Expressens totalräckvidd har ökat fem månader i följd, det är vi ensamma om enligt Sifos siffror.

Så här har läsningen av Expressen per dag utvecklats den senaste tiden:

## Juli: 1 501 000.

##  Augusti: 1 573 000.

## September: 1 633 000.

## Oktober: 1 710 000.

## November: 1 791 000.

## Och så december, då, när publiken var 1 810 000 per dag.

Vi, som alla medieföretag numera, både produkt- och affärsutvecklar och lanserar nya tjänster och appar. Oavsett du har iOS- eller Android-operativsystem i dina mobiltelefoner eller läsplattor från exempelvis Apple eller Samsung, så kan du ladda ner våra appar eller faktiskt 3D-bläddra tidningen digitalt. Våra journalister är inte bara på plats där det händer, vi är med dig med.

Detta ställer dock större krav på oss: i går satt jag i möte med IT-chefen Peter Frey och utvecklingsredaktören Jakob Wagner och mycket av vad de sa förstod jag naturligtvis inte, men ord som ”snabbare”/”mer användarvänlig”/”strategi” kan man ju ta till sig och de kommer över tid att kunna omsättas i ännu fler läsare och tittare. Inte minst gäller det våra mobila plattformar, där mobilredaktören Joakim Svensson är ansvarig för att vi ska bli ännu bättre på att presentera relevant innehåll för en publik som ökat med cirka 300 procent på ett år!

När man mäter medieanvändande rensar man totalsiffrorna från dubbelläsning, eftersom en del både läser papperstidningen och, säg, sajten. Men om man bara tittar på den digitala läsningen så hittar man rekord också där:

1 239 000 miljoner läsare per dag av sajten och våra mobila produkter under december är den högsta siffran hittills.

En förklaring är det arbete som sociala medier-redaktören Dan Edström gjort för att sprida vårt innehåll på nätet, en annan den gemensamma kraften i nyhetsarbetet. När utrikeskorrespondenter som Terese Cristiansson eller Kassem Hamadé är på fältet i Afrika eller Mellanöstern, så presenterar vi inte längre – som förr om åren, när tidningsupplagan var större – bara text och bild. Numera är det tv, bloggar och chattar från oroshärdarna.

Det är ett mycket målmedvetet arbete som ligger bakom allt detta. Redaktionschefen Magnus Alselind leder papperstidningen och editionscheferna Elsa Falk (tv), Alexandra Forslund (webb) och Mattias Lundell (webb) de digitala kanalerna. Journalistik handlar fortfarande mycket om subjektiv nyhetsvärdering, för att inte säga  k ä n s l a , men också om strategiska satsningar. Våra framgångsrika magasin, fler än någonsin under 2014, utvecklas av chefen Anna-Clara Welander och med Kicki Pousette som ansvarig ökar nu också featuresajternas trafik.

## Få verksamheter torde vara mer lagarbete än redaktionella.

Låt mig till sist, eftersom det i debatten förs fram oro för ”klickjakt” och ”snuttifiering” och sånt, exemplifiera vad vi egentligen menar med ”BERÄTTANDE SOM BERÖR”. Det står ju så på tidningens förstasida och sajtens startsida.

I lördags publicerade vi ett sex sidor långt reportage av Martin Schibbye i artikelserien ”Svenska jobb”, Martin hade då följt sotaren Anna Thomés hårda slit på taken i Södertälje.

I söndags publicerade vi en sex sidor lång text av Johanna Karlsson ”Världen”-avdelningen, som avslöjade vidriga arbetsförhållandena för flygvärdinnor på Qatar Airways.

Det var samhällsviktig journalistik.

Berättande som berör.