Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

TT kommer inte att klara sig

TT-Gruppen är en lönsam succé.

Så fortsätter det – ett tag till.

Men TT-Gruppen, som en mediekoncern med en stor nationell nyhetsbyrå och flera sidoverksamheter på tillväxtmarknader, kommer inte att bestå.

Nu ska jag göra en kontroversiell gissning som många i branschen kommer att avfärda – och det med ett snett, raljant leende.

Jag tror nämligen inte att TT-Gruppen (TT) överlever i den form som vi idag känner den.

TT bildades 1921 när en grupp storstadstidningar tog över De förenade byråerna och året efter också Presstelegrambyrån. Resten är, som det heter, mediehistoria och när Radiotjänst grundades 1924 var TT – alltså dagspressen – delägare.

Astrid Kindstrand blev 1938 första kvinna att läsa nyheter i radio, och då gjorde hon det för TT. Det var faktiskt bara TT som gjorde nyhetssändningar i radio mellan 1925-1956, och TT kunde höras i nuvarande Sveriges Radio fram till 1995.

TT skapades som en kundägd nyhetsbyrå efter dagstidningarnas missnöje med bristen på objektiv nyhetsförmedling under Första världskriget, men under Andra världskriget underställdes man ändå försvaret eftersom TT:s nyhetsförmedlingen ansågs som så samhällsviktig.

Idag, däremot, är TT känt för sin oberoende journalistik. Men det kommer tyvärr inte att räcka.

## Missförstå mig inte. TT-Gruppen gör ett bra jobb och växer med lönsamhet : omsättningen ökade i fjol med sex procent till 606 miljoner kronor och vinsten var 51 miljoner kronor.

Expressen äger tio procent av TT-Gruppen, totalt kontrollerar Bonnier-koncernen 30 procent, och Expressen har sedan många år ett gott samarbete med TT: vi köper tjänster och innehåll, tillgängliggör våra bilder för vidareförsäljning och har ibland – som när TT började producera rörlig bild – varit mycket engagerade i TT:s produkt- och affärsutveckling.

Men ändå. Över tid tror jag inte att denna affärsmodell håller, vilket kan förefalla märkligt om man sådär lite ytligt ser över verksamheten idag.

TT förefaller ju stå så starkt. 1999 köptes Avisa och då bildades TT Spektra, som bland annat gör tv-sidor åt dagstidningar. 2006 blev TT delägare i Scanpix/Pressens Bild och förvärvade Pressens Reportagebyrå.

2007 blev Scanpix ett eget affärsområde och året därefter köptes Svenska Grafikbyrån. 2009 förvärvade TT, ihop med norska motsvarigheten NTB, mediebevakningsföretaget Retriever. 2010 bildades kommunikationsbyrån Uppdragsmedia och 2011 kom kompetenscentrumet TT Kompetens.

En imponerande utveckling, särskilt som att nyhetsbyrån FLT försökte konkurrera 1936-2000. TT gick också igenom svåra år, förra vd:arna och chefredaktörerna Ebba Lindsö och Raoul Grünthal fick både städa och bygga nytt, och sedan kom Thomas Peterssohn och nu Jonas Eriksson med tydliga uppdrag från styrelsen:

–      Väx mer!

–      Tjäna mer pengar!

## Men är TT-gruppen lämpad för att agera som expansiv medieägare? Och är ens ägarkonstellationen den mest lämpade?

Idag ser ägandet ut så här: Aftonbladet (20 %), Svenska Dagbladet (10 %), Stampen (10 %) Expressen (10 %), Dagens Nyheter (10 %), Sydsvenskan (10 %), NT Media (10 %), VLT (5 %), Upsala Nya Tidning (5 %), Pres(s)gruppen TT Intressenter (5 %) samt MittMedia (5 %).

Kommer alla dessa att i framtiden kunna enas om allt från uppdragsproduktion av magasinssajter och grafik till gratistidningar? Jag tvivlar.

Ägarna räddade ju gamla TT för att rädda en nationell nyhetsbyrå, men tillväxten finns ju nu i annat. Men:

## Är TT via Uppdragsmedia mest lämpat för att sälja in kundtidningar? Eller kommer det, över tid, att kräva ett helt annat entreprenörskap? Dessutom har flera av ägarkoncernerna redan egna dotterbolag på samma marknad och rimligen har exempelvis MiniMedia, Spoon, Wasp, OTW och allt vad de heter större potential än TT här.

## TT Spektra har förvisso fortfarande ett bra erbjudande – lokaltidningarna har ännu råd med börs-, spel-, sport-, inrikes- och utrikessidor om dessa produceras centralt. Men inte kommer lokaltidningarna, vad det lider, att kvar sådana sidor? Vi är i övergångsfasen nu, den heltäckande morgontidningen upprätthåller sitt breda utbud med syndikerat material, men det kommer man inte att ha råd med. Inte ens koncerninterna alternativ för, säg, matrecept blir relevanta när lokaltidningarna blir ännu mer lokala. Hellre ett eget reportage om kocken på ortens Stadshotell, än en feature om en tv-kock som ändå förekommer i riksmedierna!

## En samlad mediebevakningstjänst är kundvänlig, men blir den tillräckligt konkurrenskraftig när enskilda titlar – främst affärspressen – rimligen kommer att vilja kapitalisera bättre på sitt eget innehåll? Här tror jag att en nordisk aktör som Retriever över tid får svårt att konkurrera med nischade aktörer och tidningarna själva.

## Retriever-arkivet, tidigare Presstext, förutsätter tillräckligt många nyhetskällor och med hela 200 miljoner artiklar lagrade, samt ytterligare 23 000 nyheter varje dag, finns förstås basen. Men kom ihåg att svensk dagspress är underutvecklad när det gäller arkivtjänster på sina egna sajter, här finns pengar att tjäna och då minskar incitamentet för att låta Retriever administrera och skära emellan av konsumentintäkten.

Denna dystra profetia för TT-Gruppen är ju inte gällande redan idag, inte i morgon och kanske heller inte i övermorgon. Därför är det rätt enkelt att kritisera mig och försvara den nuvarande ordningen med hänvisning till dagens verklighet.

## Men om man ska tillåta sig att se framåt, så tror jag att det är oundvikligt att TT-Gruppen kommer att få stora problem.

Också TT Nyhetsbyrån, som den traditionella verksamheten heter numera, kommer att bli väsentligt mindre.

Vi kommer att se två trender bland nyhetsförmedlarna; små aktörer tvingas dra ner på resurserna och det snabbt, i veckan lade exempelvis Promedia-koncernen ned NA Media som skött nattbevakningen åt flera av koncernens sajter; men parallellt ökar behovet av realtidsrapportering på de största redaktionerna som Aftonbladet.se och Expressen.se och där kommer man prioritera egna resurser och inte att köpa av TT.

TT Nyhetsbyrån, alltså de traditionella texterna och bilderna, får skära ned ordentligt men behåller sitt namn och fungerar som gamla TT Verk men med bara en viss fortlöpande händelsebevakning.

Retriever börsnoteras och delas ut till ägarna. Uppdragsmedia och TT Kompetens säljs eller läggs ner.

Det sker som sagt inte idag, inte i morgon och kanske heller inte i övermorgon. Men tyvärr blir det så över tid.