Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Skamlös populism

20131102-222956.jpg
När den som har mest att förlora på att kunskap sprids applåderar kampanjjournalistik, finns det orsak till att vara vaksam på det som skrivs.

Det hör inte till vanligheterna att en ledande sverigedemokrat som Kent Ekeroth hyllar nyhetsmedia. Ekeroth, avslöjad av Expressen i ”SD-skandalen, den undersökande journalistik som redan prisats med ”Guldspaden” och som nu nominerats till ”Stora Journalistpriset”, tillhör av lätt insedda skäl heller inte dem som så ofta har anledning att önska en redovisning av fakta.

Men nu är Kent Ekeroth nöjd. ”Grymt bra”, skriver SD-riksdagsledamoten om den kampanj mot så kallad ”massinvandring” som den brittiska dagstidningen Daily Express intensifierat de senaste dagarna.

Daily Express? Upplagan är dryga halvmiljonen och ägaren, Richard Desmond, ger också ut Daily Star – en ännu värre skandaltidning – och hade tidigare mjukporrmagasin. Han sänder fortfarande det som i England kallas för ”vuxenkanaler”, men det stora tv-innehavet är Channel 5 – kanalen som sänder ”Big Brother”, reality tv-såpan som Daily Star bevakar på ett snarast absurt sätt för att locka tittare.

## Richard Desmond saknar moral och att han skulle bli den första tidningsmagnaten att låta sina titlar lämna det frivilliga, självsanerande systemet för pressetik var därför ingen överraskning. Men det är med Daily Express skamlösa populism i integrationsdebatten som Richard Desmond, faktiskt, blir farlig.

Det som gör Kent Ekeroth så nöjd är Daily Express ställningstagande mot bulgarisk och rumänsk arbetskraftsinvandring till en rad EU-länder, däribland Storbritannien, som blir möjlig från den 1 januari 2014.

“Nu är det fullt – och vi har fått nog”,
påstod Daily Express i sin skrämselpropaganda och gjorde en förstasida där uniformerade brittiska poliser gick med en rumänsk kvinna. Rubriken intill löd: ”Säg nej till nya EU-immigranter”.

Daily Express kallar sin kampanj mot bulgarer och rumäner för ett ”korståg”, och hänvisar alltså direkt till de religiöst inspirerade krigen mot islam som också ledde till massakrer av judar. (Det faktum att fler än åtta av tio invånare i Bulgarien och Rumänien är ortodoxa kristna förtigs naturligtvis i tabloiden, om nu redaktörerna där ens vet om det…).

Denna skamlöshet är dock inte ny. 2004 kontaktades Pressombudsmannen av journalister på Daily Express, som protesterade mot att redaktionsledningen tvingade dem att skriva negativt om romer. Dagen före hade förstasidan toppats med lögnen om att ”1,6 miljoner zigenare ska strömma in”.

Också den gången fick läsarna tycka till när Daily Express ordnade telefonomröstning med frågan: ”Ska vi låta zigenare invadera Storbritannien?”. Läs om det igen: i n v a d e r a …

## Man skulle kunna skratta åt dessa pinsamma försök att övertyga en publik som, får man anta, inte vet bättre. I en radioshow häromdagen fick vice premiärminister Nick Clegg lyssnarfrågor om Daily Express-kampanjen och konstaterade då milt att hela det brittiska välfärdssystemet förutsätter invandrare. Utan detta tillskott av arbetskraft kollapsar bland annat den allmänna sjukvården, NHS, och alternativet vore att förbjuda brittiska medborgare att bosätta sig utomlands och istället tvinga dem kvar för att jobba inom vården.

Men Daily Express står på ändå. I går skröt man om 20 000 namnunderskrifter i sin ”Säg nej”-kampanj, alltså 20 000 av över en halv miljon tidningsköpare i ett land med över 60 miljoner invånare. Samtidigt pågår en ny telefonomröstning och hur den kommer att sluta tror jag vi kan förutse.

I fredags hävdade nämligen Daily Express att 98 procent dittills sagt nej, vilket förstås inte betyder något alls då vi inget vet om hur många eller vilka som har ringt in – mer än att de knappast är representativa för väljarna. I en tidigare Daily Express-telefonomröstning ansåg ju exempelvis 99 procent att det vore bäst för Storbritannien att lämna EU.

En annan klassiker från Daily Express är denna: ”Har massinvandringen förstört Storbritannien?”. 99 procent svarade ”ja”.

Det finns förstås en kontext här, en politisk agenda, och det är ingen slump att Daily Express snarast är det populistiska nationalistpartiet UKIP:s röst i pressfloran. Och det har pågått länge – under en 31-dagarsperiod under 2003 var huvudnyheten på förstasidan hela 22 gånger något negativt om romer.

Ofta skildras invandrare som bidragsbedragare, och ordet ”parasiter” är vanligt förekommande. En undersökning av totalt 6 000 artiklar visar att 37 procent av alla texter om bidrag i Daily Express handlade om fusk, trots att bedrägerierna egentligen är få.

## Det finns lyckligtvis inga motsvarigheter till Daily Express opinionsbildning mot bättre vetande bland etablerade nyhetsmedier i Sverige, det närmaste vi kommer är de undervegationssajter som ibland kallas för ”alternativ media”. Men också här handlar det egentligen bara om ren och skär opportunism och ett spridande av i bästa fall myter och i sämsta fall rasism.

I den publicistiska idé som formulerar Expressens själ och skäl, slås kampen mot just främlingsfientlighet fast. Den kampen handlar inte alltid om att dokumentera det ogenerade, utan ofta om att uppmärksamma en normaliserande retorik.

Daily Express rubriker tillhör den förra kategorin, Kent Ekeroths kommentarer om nyhetsvärdering kan placeras i den senare.