Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Medietrenderna just nu

Över en miljon svenskar väljer i dag att läsa Expressen.se eller Expressens mobilsajt.

De digitala mediekanalerna ökar – och det är inte så konstigt, när man tar del av våra medievanor.

Rapporten ”Svenskarna och internet 2013” från Stiftelsen för internetinfrastruktur är mycket intressant läsning för den som vill veta mer om medieutvecklingen. Ett axplock:

› Unga kvinnor tar över nätet i Sverige.

› Halva befolkningen är med på Facebook.

› Hela 30 procent av alla nioåringar använder sociala medier.

› Var tredje svensk har idag en läsplatta – vanligast är den hos barnfamiljer.

› Två av tre sveskar har en så kallad smart phone.

Så där kan jag, eller egentligen rapportförfattaren Olle Findahl, hålla på och allt talar förstås sitt tydliga språk.

Det finns 168 dagstidningar i Sverige och en vanlig dag läser 76 procent av alla svenskar mellan 15-79 år en tryckt tidning.

## Sverige är, fortfarande, en av världens största dagstidningsmarknader per capita och trots att 1,1 miljoner svenskar inte använder internet ökar konsumtionen av digitala medier snabbt.

Upplagorna för de traditionella tidningsprodukterna minskar här som i resten av västvärlden, det gäller morgon- såväl som kvällspress, men det är också viktigt med perspektiv.

I rapporten om våra digitala vanor konstateras bland annat:

Traditionella medier i sina traditionella former dominerar fortfarande, decennier efter internets introduktion, svenskarnas medieanvändning.

Samtidigt används också webbversionerna flitigt. Men det är mycket ovanligt att man helt övergivit de traditionella formerna.”

Publiken väljer alltså etablerade medier som sin källa, och på frågan om vilken information man söker på nätet svarar 90 procent ”nyheter” och 91 procent säger ”fakta”. I rapporten slås fast:

40 procent av internettiden går åt till att ta del av innehåll från traditionella medier.”

Vidare:

Internet har successivt övertagit rollen som den viktigaste nyhetskällan… // …helt dominerande bland de yngre upp till 35 år.”

Tv-tittandet förändras också, men kanske inte riktigt så dramatiskt – än:

Här ser man det ännu inte är jättemånga som tittar på nät-tv varje dag, men den är en kraftig ökning av tittande då-och-då. Och det kommer förstås utvecklas till ett större tittande varje dag, vad det lider, och då ritas hela tv-kartan om.

Expressen är förstås mitt i allt detta. Den traditionella papperstidningen har en vanlig vardag fortfarande i genomsnitt 738 000 läsare och på söndagar hela 839 000, vilket gör oss till Sveriges största helgtidning.

Men den senaste räckviddsstatistiken från Sifo visar att Expressen i september hade 1 029 000 läsare per dag av desktop- och mobilsajterna. Det var första gången som vi hade en daglig publik över miljonen digitalt, och ännu en påminnelse om utvecklingen.

## Ett exempel till: under förra veckan hade Expressens mobilsajt 1 641 1587 unika besök, en ny toppnotering som faktiskt var 45 procent högre än det förra rekordet.

Fram till för en vecka sedan var alltså 1 129 752 unika besök den högsta siffran för Expressens mobilsajt under en och samma kalendervecka, men redan i går kväll hade vi redan passerat det tidigare rekordet. Det blir alltså två veckor i följd över den gamla toppnoteringen.

Sådana här siffror är viktiga inte bara för att det är glädjande med ett ökande intresse för vår journalistik, utan också för att de tydliggör trender. En sådan är tillväxten av digitala annonsintäkter; tre månader i följd har Expressen redovisat rekordförsäljning och därför delade jag i måndags blommor också till försäljningscheferna Azra Husetic, Paul Brandenfeldt, Stefan Andersson och Jenny Rahm, när vi mitt på centralredaktionen firade publikrekorden.

Det jobb som våra säljare gör är helt avgörande för att Expressen ska ha möjlighet att fortsätta satsa på innehåll, precis som samarbetet mellan redaktionen och utvecklingsavdelningen – som jag krönikerat och bloggat om tidigare – gör att vi kan lansera fler digitala produkter. Under höst har vi presenterat flera nya appar, och det kommer mera.