Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Pratar du med din klocka?

Först en mycket positiv nyhet:

Allt fler ungdomar tar del av nyheter.

Sedan en spännande spaning:

Snart upptäcker de poddar, också.

Nyhetsförmedling och analys är dock inte alltid något som uppskattas.

I fredags sände exempelvis Expressen TV direkt från ett universitet i Peking, när den svenska IT-ministern Anna-Karin Hatt kritiserade kommunistregimen i Lina.

Fotografen Robban Andersson filmade, men reportern Niklas Svensson fick senare berätta för Medievärlden om hur de lyckats få tillstånd att förmedla sågningen av diktaturen.

Ministerns ord var alltså okej att televisera, men inte de kinesiska studenternas frågestund med henne efteråt. Där sa regimen nej, så diskussionen om vikten av öppenhet gick aldrig i tv.

## De kinesiska ledarna skulle vara skräckslagna om de läste Statens medieråds nya rapport om hur unga i Sverige använder media för att roa och informera sig.

”Årets undersökning visar på ett ökat intresse för nyheter i samtliga åldersgrupper”, konstaterar Statens medieråd. Hela åtta av tio ungdomar anser dessutom att de lär sig saker av nyhetsförmedlingen.

Rapporten ”Unga & medier” är resultatet av frågor som 2 000 barn svarat på, och det är uppenbart så att utvecklingen går snabbt. Idag är genomsnittsåldern för den som börjar använda internet nere på tre år.

Hela 31 procent av alla mellan 9-12 år tar del av nyheter varje dag, och det kanske inte är så konstigt. För 53 procent av alla som är 9-12 år använder mobiltelefon varje dag, inte minst att se på filmklipp i mobilen ökar kraftigt.

Medieanvändandet ökar med åldern, och bland exempelvis 13 till 16-åringar använder 93 procent internet varje dag.

76 procent använder sociala medier och populärast är kända sajter och tjänster som Facebook, Instagram, Movie Star Planet, Twitter, Skype och Youtube.

## Undersökningen kan också sammanfattas så här: flickor använder mobiltelefonen mer än pojkar, det är vanligare att flickor har smart phone än att pojkar har det, flickor är mer frekventa användare av sociala medier.

Könsskillnaderna är ganska tydliga. Exempelvis tittar pojkar helst på komedier och sportsändningar på tv, men flickor är mer intresserade av drama, komedier och modetävlingar.

Nyheter är mycket efterfrågade bland ungdomarna. Ungefär lika många som tidigare tar del av tv-nyheter, allt fler väljer nyheter på nätet och många – många! – fler gör det numera i sina mobiltelefoner.

Läsningen av papperstidningar minskar något, men kanske inte så mycket som många tror. 24 procent av 17-18-åringar läser tryckta nyhetstidningar varje dag, ytterligare 32 procent gör det någon gång i veckan och 30 procent ibland.

## Alla dessa trender kommer förstås att förstärkas med tiden, samtidigt som det kommer att tillkomma nya medieplattformar.

Samsung har redan stora annonser i New York Times med budskapet ”Nästa stora sak är här”. Nästa stora sak?

Det handlar Samsung Galaxy Gear – en armbandsklocka som, enkelt uttryckt, är som en telefon och en liten dator. Du kan prata till klockan, via klockan och du kan läsa SMS och allt annat.

Men innan Statens medieråd börjar fråga svenska ungdomar om de pratar via sina armbandsur, så kommer nog poddarna att slå igenom på allvar. En ”podd” kallas ofta för podcast eller poddradio, och är inspelat ljud som man kan lyssna eller ladda ner via dator, läsplatta eller telefon. Det går att prenumerera på så kallade poddar, alltså program, och få dem automatiskt.

Succépoddar som ”Spanarna i P1” och ”P3 Dokumentär” (från Sveriges Radio), ”Filip & Fredrik” (Filip Hammar och Fredrik Wikingsson), ”Alex & Sigges podcast” (Alex Schulman och Sigge Eklund), ”Värvet” (Kristoffer Triumf) med flera har nog lockat många till detta media.

## Men jag tror att vi bara har sett början på poddens potential. Det är bland annat därför som vi på Expressen ger ut hela 14 olika poddar nu. Det är, antar jag, bara Sveriges Radio som producerar fler poddar och anledningen till vår satsning är förstås att vi har något att berätta. Och att vi vill vara med där det händer.

Analysen är inte unik. På TV4 gör programledarna Anna Brolin, Suzanne Sjögren, Karin Frick och Maud Bernhagen podden ”Off Air” om sport och media – lika underhållande som lärorikt.

Och Dagens Industri drog i veckan igång ”Digitalpodden”, där reportrarna Stefan Lundell och Olle Aronsson diskuterar internetsektorn. I en starkt premiäravsnitt intervjuar de bland annat Alan Memedi, en av grundarna till den svenska mobilappen Truecaller som får över 100 000 nya användare varje dag.

Min gissning är poddlyssnandet kommer att bli mycket större än vi kan ana idag.