Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Nya tv-tider

Den så kallade tv-kartan ritas om hela tiden. Några exempel: Brittiska ITV minskar på lokal-tv-nyheterna i stora delar av England, men Sky satsar däremot mer enmansteam och snabb journalistik. Amerikanska NBC köper ny teknik för läsarfilmer, men BBC varnar – som jag tidigare uppmärksammat på Twitter – internt för riskerna med användargenererade filmer.

Så där kan man hålla på, lista exempel från runt om i medievärlden, och det finns förstås lika många goda som dåliga satsningar. Vad som är rätt eller fel kan man knappast veta, och de aktörer som är störst idag är inte givet nummer ett på sina marknader i morgon. Vi har väl alla använt Netscape, Altavisa och en och annan mobiltelefontillverkare som vi inte längre bär med oss. Det kan svänga snabbt, och det vet förstås alla tv-jättar inom broadcast. Eller, för den delen, de som för stunden är störst på det som tidigare kallades för ”webb-tv”.

I tider då bland andra Sveriges Radio gör webb-tv och Norrköpings Tidningar sänder en 24-timmarskanal med rörliga bilder, ja, då är det kanske heller inte så konstigt att TV4 och Expressen TV ökar det fleråriga samarbetet till att också omfatta möjligheten för Fyran att sända ut det vi gör i sina olika digitala kanaler.

TV4, med Nyhetsbolagetsom produktionsbolag för bland annat de stora programmen som ”Nyheterna” och ”Kalla fakta”, har förstås stor erfarenhet av att göra tv och det som vi kallar för ”22:an”, alltså klockan tio-”Nyheterna” på kvällen, lockar allt fler. Kanske inte konstigt med det, faktiskt. För när vi, som jag bloggade om häromdagen, ser rörliga bilder på allt fler plattformar ökar också behovet av analys och summering. Och då, i soffan framför en allt större teve, är SVT och TV4 trygga och kompetenta leverantörer för en mångmiljonpublik. Så tror jag att det kommer att förhålla sig länge, längre än många tror, men den utvecklingen står inte i motsats till den andra: nämligen att allt fler samtidigt kommer att välja andra alternativ och distributionsmöjligheter – som att se tv i mobiler, läsplattor osv.

Nyhetsbolaget, som gör 22:an, är precis som Sky ett exempel på det dubbla här: Nyhetsbolaget och Sky gör båda nationella nyheter i stor – läs: dyr – kostym, precis som broadcast-tv för stor publik ska vara. Tittarnas krav på grafik och teknik ökar ju hela tiden, och det gäller att vara med och leda den utvecklingen.

Men Nyhetsbolaget och Sky gör också lokala – läs: mer snabba – nyheter i en något mindre dräkt, vilket väl också är rimligt. Möjligheten göra nyhets-tv enklare än tidigare, exempelvis med enmansteam, gör att tittarna idag erbjuds ett helt annat utbud än tidigare.

Och precis så ska det nog vara 2013, med diverse samarbeten till det. Nyhetsbolaget, TV4 och Expressen ser om vi kan hitta former för bra saker och häromdagen noterade jag att Sky och tidningen The Daily Telegraph gör samma sak. Runt om i den spännande medievärlden testar tv-kanaler, produktionsbolag och tidningar nya saker. Minns att SVT erbjudit nyhets-tv till svenska lokaltidningssajter, sånt kommer vi att se mer av – det handlar ju också om att lära av varandra.

Expressen TV, och för den delen Aftonbladet TV, är små spelare på tv-marknaden även om vi har stora sajter där man enkelt kan hitta rörligt innehåll. Idag liknar en del av vår tv-journalistik det som man ser i broadcast, men så kommer det kanske inte alltid vara. Min gissning är att vi i framtiden kommer att göra innehåll anpassat för exempelvis mobil-tv, som funkar bättre på liten skärm – kanske med färre grafiska moment? – och att tidningarna kommer att försöka hitta egna positioner på den här marknaden.