Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Newsweek behöver Fokus ägare

En gång i tiden läste jag tidskriften Tempus, ett nyhetsmagasin utgivet i Malmö med reportage översatta från ansedda tidningar världen över. Jag måste tillstå att jag först i går kväll, när jag skulle skriva den här bloggposten, insåg att Tempus finns kvar. Det gladde mig, och listan över samarbetspublikationer går inte av för hackor när Tempus listar sina källor:

Bloomberg News, Der Spiegel, The Economist, Financial Times, The Guardian, International Herald Tribune, Neue Zürcher Zeitung, Newsweek, New York Times och The Washington Post. Man kan tänka sig sämre redaktioner att syndikera material ifrån, och jag ska nu ge Tempus en chans igen.

Fokus har jag redan. Den beskriver sig som ”Sveriges nyhetsmagasin” och tilldelades 2007 Publicistklubbens stora pris ”för att ha återskapat ett utrymme i svensk press för det berättande nyhetsreportaget”. Jag håller med om hyllningarna, men en orsak till att Fokus ännu inte fått tillräckligt många betalande prenumeranter och fortfarande dras med stora förluster är förstås att utrymmet för det berättande nyhetsreportaget kanske är trängre i Sverige än på andra marknader. Både morgon- och kvällstidningar publicerar, i princip sju dagar i veckan, berättande nyhetsreportage och det i ett land där alla som är målgrupp för ett veckomagasin läser dagstidningar.

Och om, beroende på veckodag, cirka 4-5 miljoner svenskar läser en tryckt dagstidning som innehåller undersökande journalistik från Sverige och rapporter från korrespondenter över hela världen, ja, då är det förstås svårt att bli unik också om man gör en tidskrift. Men det betyder inte att Fokus gör fel; Fokus har vunnit en position på marknaden, ägarna är uppenbarligen långsiktiga och det finns något tilltalande med mecenater som tror på en titel som Fokus.

Men det var inte detta jag skulle skriva om, utan om den fortsatta krisen för amerikanska Newsweek. Läs om Newsweeks problem här. Jag har alltid gillat Newsweek, och för dryga tio år sedan lät jag regelbundet köpa in texter som publicerades i Expressen. Men nu är Newsweek till salu igen, och det kan man förstå när man läser om den negativa utvecklingen:

Försöket med Daily Beast-samarbetet har inte fungerat, papperseditionen övergavs för en renodlad digital satsning – men problemet är exempelvis att endast 11 procent av smart phone-ägarna använder sina mobiler för att läsa magasin. För läsplattor är siffran visserligen 22 procent, men den målgruppen är naturligtvis mindre. Och om man då inte är nummer ett, vilket istället Time är, då blir det svårt. Kanske behöver Newsweek en mecenat, en Warren Buffet, som är lika generösa som bland andra Nordstjernan Kultur & Media och Johan Björkmans stiftelser?