Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

VG och Expressen TV på INMA

Earl Wilkinson, vd för International News Media Association, gick på scenen på INMA:s världskongress här i New York just igenom exempel på lyckade tv-satsningar och jämförde Expressen TV med brittiska Guardian och Daily Telegraph.

”Great work”, sa Wilkinson om just Expressen och listade de– enligt honom – kanske fyra mest framgångsrika exemplen just och där var både amerikanska Huffington Post och Expressen TV med.

Kul, förstås, och nu har också Anna Rastner talat. Hon är redaktionschef för Expessen Digitala Medier och berättade för några hundra mediechefer om våra tv-satsningar.

Här är ett exempel på några bilder ur presentationen:

Såna här bilder är vanliga på konferenser, det gäller att sätta in det aktuella mediebolaget i sammanhanget för en publik som kanske kommer från Singapore eller Sydafrika, och sedan visar man mer konkreta saker:

Anna Rastner visade flera filmer så att alla kunde se vad Expressen gör på nätet, men utvecklade sig också om trender:

Gregory Gittrich, chef för NBC News, var först utdenna  i sessionen om det som här kallas för ”video” och han blev en påminnelse om hur olika marknader är. NBC har förstås stora tv-resurser, men frågorna till honom handlade om han kan tänka sig att arbeta med enklare teknik för att bli snabbare – och sedan sa Gittrich att man numera kan jobba med pågående nyheter och använda sig både ”live text” och ”video”. För skandinaverna på plats, och vi är rätt många, var ju inte det så revolutionerande – realtidsrapportering i den form som diskuterades har ju varit standard i Sverige och Norge i, åtminstone, tio år.

Just före Anna Rastner talade också Espen Egil Hansen från  Verdens Gang. Den norska marknaden är ju väldigt lik den svenska, och VG är riktigt duktiga. Espen började med bilder från bomben i Oslo för två år sedan, och gick sedan igenom hur man jobbade med Boston-bomberna för två veckor sedan. Beskrivningen av hur VG integrerar text, bild och video var också en exakt beskrivning av hur exempelvis Aftonbladet.se och Expressen.se arbetar.

Anna Rastner gav sedan inblickar i Expressen TV:s verksamhet och redovisade bland annat ”Primetime”-projektet och visade bland annat hur Expressen bevakade Boston och hur nya publiceringsstrategi för egna nyheter – som avslöjas i tv först – fungerar.