Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

”Jag heter Niklas Svensson…”

          Av THOMAS MATTSSON

NEW YORK (Expressen). Så ska det signeras och så ska det dateras.

Den Expressen som jag växte upp med hade korrespondenter över hela världen.

Nu låter det så här:

”Välkommen till Bar & Politik, jag heter Niklas Svensson…”.

Nej, tidningen Expressen redigeras inte längre med centrerad byline före ingressen och ortsangivelse följd av en källhänvisning i en parantes. Den formen försvann, tror jag, när dåvarande layoutchefen Jonas Nilsson upplät åt den engelska tidningsdesigngurun Edwin Taylor, som gjort om Daily Mail, att ge Expressen en ny stil.

”KOLLA IN VÅR NYA STIL” blev också vår slogan när vi 1996 satte upp – Sveriges största? – reklamvepa på den 24 våningar höga DN/Expressen-skrapan i Marieberg i Stockholm.

Men vår affisch blåste bort, och med den också Expressens klassiska ingressredigering. Det trodde vi var rätt då, men blev kanske till fel ändå. Vem vet?

När jag går tillbaka i kvällstidningshistorien ser jag att mycket av det som dåvarande chefredaktören, Christina Jutterström, försökte förändra i den tidens Expressen, Sveriges största dagstidning, möjligen dömdes ut bara för att hon var för tidig.

## Detta kan man lära av. ”Juttan”, som vi alla sa  o m  henne, anade möjligen mer om framtiden än många av oss andra på Expressen – som inte hade varit chefer på Dagens Eko, Rapport och Dagens Nyheter. Men Christina, som vi sa  t i l l  henne, förstod möjligen inte den alldeles särskilda kultur och dramaturgi som hör tabloiden till. Det må man förlåta henne, 90-talets Expressen var ju inte inte den mest ödmjuka av redaktioner…

Hon må en gång ha ändrat inte bara ingresser utan också bildbylines, men Christina Jutterströms idé om en kvaloid har – i eftermälet av andra journalister – getts oförtjänt mycket kritik.

Bo Strömstedt talade också om Expressen som en kvaloid. Faktiskt. Och de hade båda rätt. Vi måste ha den bredden i vårt innehåll, och tv-programmet ”Bar & Politik” är ett exempel på när det fungerar som allra bäst.

I dag samlas mediechefer från hela världen här i USA för att diskutera branschens framtid.

Det är International News Media Association (INMA) som håller världskongress på ett stort hotell vid Times Square i New York, och den platsen saknar inte betydelse.

Senast som jag var här på INMA-kongressen greps en man, en dag efter att jag hade checkat ut, för att ha placerat ut den så kallade ”Times Square-bomben” vid just mitt hotell. Och kan man tänka sig. Dagen innan jag satte mig på flyget för att åka hit igen, till samma hotell, kom det BREAKING NEWS på alla tv-kanaler om att Boston-bombarna hade planerat att slå till mot… Times Square.

## Hotell Clarion i Skanstull, Stockholm, är nog i detta avseende lugnare. Men det är alltid mycket folk på ”Bar & Politik” och det kan jag förstå. Den kvällen blir till ett Almedalsveckan i mini-format och dit alla är välkomna att möta Sveriges tyngsta makthavare.

I torsdags gästades Niklas Svensson, som är politikreporter och programledare i Expressen TV, på scenen av bland andra socialminister Göran Hägglund, arbetsmarknadsminister Hillevi Engström, LO-ordföranden Karl Petter Thorwaldsson, Svenskt Näringslivs vd Urban Bäckström och S-toppen Ylva Johansson.

Det är nog, kan man gissa, få andra mediehus här på INMA-kongressen som kan erbjuda sina läsare och tittare samma nära kontakt med makthavare som Expressen.

Vår publik kan under direktsändningen twittra in frågor till partiledare och ministrar, och det tror jag är en interaktivitet som imponerar på våra kollegor.

## På tisdag kväll delas de prestigefyllda priserna ”INMA Awards” ut, och Expressen är nominerad för just ”Bar & Politik”.

Det vore verkligen roligt om Niklas Svensson och Anna Rastner, redaktionschef för Expressen Digitala Medier, fick gå upp på scenen.

Men, som jag alltid brukar påminna om, att i hård konkurrens bli nominerad är uppskattning nog för en redaktion som hela tiden söker nya sätt att skildra inrikespolitik och två gånger tidigare har Expressen faktiskt vunnit INMA-pris.

”The Expressen Valstuga” och ”The Expressen Bus”, som de kallats i tävlingen, har prisats och i fjol var det riktigt spännande.

För när juryn hade jämfört alla bidrag från alla mediehus i världen, och bland dessa titlar som exempelvis ansedda Times of India som är världens största engelskspråkiga tidningar, så skulle INMA utnämna ”Best in Show”.

Nummer ett, alla kategorier, blev då New York Times för satsningen på en ny betalsajtmodell.

Två, otroligt nog, blev lilla Expressen från Sverige för det vi kallar för Expressen-bussen.

## Jag vet att detta är branschinternt, jag vet att inte alla bryr sig om huruvida tv-kanalen X eller radiostationen Y får pris. Om tidningen W får hedersdiplom eller om sajten B blir ”Best in Show”.

Men: i en tid där så många etablerade medier – också svenska – pressas till besparingar, tvingas minska sina redaktionella resurser och – oavsett kreativa ompaketeringar – får försämrade möjligheter att bedriva publicistik, ja, då får man faktiskt räta på ryggen lite när man utvecklar nya sätt att skildra politik och dessutom får konkurrenternas erkännande för det.

Jag tror att Christina Jutterström gillar ”Bar & Politik”.