Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

HBO och tv:s tittarrelation

20130330-215517.jpg

I dag sände Expressen TV ett extrainsatt program om Nordkorea-krisen. Det var live-tv från vår studio i Stockholm och blev till ett bra exempel på det jag bloggat om senaste dagarna.

Erik Cornell, tidigare diplomat i Nordkorea, och Bo Huldt, professor vid Försvarshögskolan, var gäster hos Niklas Svensson i studion. Dessutom intervjuades bland andra Carl Bildt, utrikesminister, och Angelina Foss, som är i Sydkorea.

Jag såg sändningen i bilen på E4:an, eftersom den visades på Expressens mobilsajt, och jag fick ett SMS från en känd mediechef som också såg programmet i mobilen – men som var i Sydeuropa. ”Imponerande”, skrev kollegan som jobbar i en annan medieverksamhet.

Men mer imponerande än att Expressen TV gör live-tv om risken för krig i Asien, är ju hur tillgänglig en sådan sändning blir numera. Expressen har ju alltid nyhetsförmedlat snabbt, tidigare främst med extraupplagor, men nu finns vi på många plattformar med rörlig bild. I någon mening är väl bredbandsoperatörerna de nya återförsäljarna, vår tids kiosker, men idag har vi ändå mer av en direktrelation.

Dit strävar alla innehållsproducerande mediebolag. Från Stockholms stora morgontidningar som i delar av landet avstår hemutdelning av den fysiska utgåvan för att istället locka till digitala prenumerationer, till HBO som lanserar egen nättjänst i Sverige för sina program istället för att vara i händerna på tv-bolagens inköpare och tablåläggare. Det handlar, mest så inom tv-branschen nu, om att få en närmare kunskap om och relation till tittaren. Den som lyckas med det vet mer om vad som bör visas och varför annonsörerna bör betala för räckvidden. (Det är naturligtvis också så man ska förstå kvällstidningarnas erbjudanden om att kunna prenumerera på de magasin som man tidigare bara kunde köpa lösnummer av – om man också köpte huvudtidningarna.

Expressen TV blir till en del av denna utveckling när vi gör live-tv som i dag:

20130330-221647.jpg