Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Drottningen PO-anmäler tidningar

Drottning Silvia har anmält flera tidningar till Allmänhetens Pressombudsman (PO). Det är fotomontaget av Elisabeth Ohlson Wallin som publicerades i tidskriften Tiden och senare i Aftonbladet, Sydsvenskan och Expressen som drottningen – via riksmarskalken Svante Lindqvist – vill ha prövad av PO.

PO, Ola Sigvardsson, har avfört anmälan men hovet har nu överklagat till Pressens Opinionsnämnd (PON).

Du kan läsa drottningens PO-anmälan i sin helhet här nedan – och därefter ger jag min första kommentar till hovets beslut att agera mot en tidskrift och flera dagstidningar.

HÄR ÄR PO-ANMÄLAN:

20130220-130809.jpg

20130220-130823.jpg

PO-anmälan här ovan är mycket ovanlig. Det är också mycket ovanligt att medier offentliggör att det har skett en anmälan, i normalfallet hanteras PO-anmälningar i diskretion fram till dess PO eventuellt yrkar på klander.

Men det finns kända undantag. När Jan Guillou PO-anmälde Expressen för att vi hade avslöjat att han tagit emot pengar av KGB, så valde Expressen att transparent redovisa detta. Motsatsen hade varit orimlig: det pågick redan en väl känd publicistisk debatt i offentligheten om Expressens nyhet och att förtiga att Publicistklubbens förre ordförande, alltså Guillou, anmält Expressen till det pressetiska systemet som Publicistklubben är en av huvudmännen till hade varit fel. Expressen friades senare av Pressens Opinionsnämnd (PON).

Nu väljer jag att göra ett undantag till. Jag tycker diskussionen om fotomontaget är relevant att föra i offentligheten eftersom det handlar om drottningen och flera andra kända personer som förekommer på det montage som en etablerad fotograf och konstnär låtit göra.

Det har också förevarit en diskussion om upphovsrätt och hur det överhuvudtaget kom sig att Elisabeth Ohlson Wallin kunde använda sig av bilder som hon köpt av bildbyrån Scanpix. Sammantaget, menar jag, är det rimligt att drottningens kritik mot flera av Sveriges största medier blir känd.

En snabb uppskattning säger att minst fem miljoner svenskar torde ha sett det aktuella fotomontaget i de medier som publicerat detta. Därför väljer Expressen att nu visa det igen – för att allmänheten själv ska kunna bedöma om drottingen har fog för sitt yrkande på klander.

Allmänintresset i denna fråga förklaras för övrigt av riksmarskalken själv när han i sin PO-anmälan konstaterar:

”Drottningen är gemål till Sveriges statsöverhuvud och således har att företräda nationen i Sverige och utomlands.”

Att visa fotomontaget igen, nu när drottningen vill ha en pressetisk diskussion om detta, är självklart. Hur vi förhåller oss framöver kan jag inte svara för nu, men självklart tar vi intryck av alla som hör av sig med önskemål om att Expressen ska avstå eller mildra publiceringar som man anser att man far illa av. Vi gör självständiga och unika bedömningar från fall till fall.

Jag vill i sammanhanget också erinra om att Expressen under 2012 endast klandrades en (1) gång av Pressens Opinionsnämnd. Den publiceringen avsåg heller inte fall från 2012, utan var ett gammalt ärendet. Expressens hållning är att vi respekterar de pressetiska reglerna, men att vi – som alla redaktioner – fattar våra egna publiceringsbeslut. Ett PON-klander motsvarar vad ett flertal lokaltidningar fälls. Under 2011 klandrades Expressen endast två (2) gånger, för övrigt lika många tillfällen som Dagens Nyheter och flera lokaltidningar. Jag nämner denna statistik för att sätta in drottningens PO-anmälan nu i ett sammanhang.