Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mediekritik och en rådig fotograf

Ibland har jag på mikrobloggen Twitter utnämnt någon till exempelvis ”Dagens reporter”, det kan ha varit en SVT-medarbetare som gjort ett bra inslag eller något sådant. Men ”Veckans fotograf” måste vara vår egen Sven Lindwall, som mitt under en intervju med artisten September såg hur några män stal reportern Malin Roos väska – och snabbt sprang ifatt tjuvarna övermannade två av dem. Mer ”EXPRESSEN GRIPER IN” än så blir det väl knappast, antar jag, Sven fick beröm av polisen.

x x x

Svenska Dagbladet ska minska bemanningen med 60-talet tjänster, den egna sportavdelningen läggs ner och kulturbilagan flyttar in i huvudtidningen. Svenskans framtid har varit en snackis i branschen länge. Men. Efter det senaste sparbeskedet har en del reaktioner i branschen varit snarast oempatiska och det tycker jag blir osmakligt. Visst har kommunikationen från SvD-ledningen varit otydlig när budskapet, i princip, varit att det inte kommer att märkas på produkten att cirka 40 journalister tvingas sluta. Men ändå. Ekonomiska realiteter måste gälla, men det är djupt tragiskt att en så hårt prövad organisation som Svenskans tvingas igenom ännu en sådan här process. Och när folk ska förlora sina jobb är det inte rätt tid för skadeglädje.

Jag tror inte att Metro ville retas med SvD-medarbetare som är oroliga för framtiden, men rekryteringskampanjen i veckan (”Metro kuppar mot Schibsted”) när man ville anställa en (1) redigerare riskerade nog att uppfattas så.

x x x

Diskussionen om Evin Cetin fortsätter också i sociala medier. Hon, ombudsman i Dalarna, filmades när hon dansade med beväpnade medlemmar av PEJAK och när bilderna på S-politikern publicerades i Expressen reagerade Socialdemokraterna. PEJAK är knutet till PKK, en terroriststämplad organisation, och PEJAK har listats i den amerikanska UD-rapporten ”Country reports on terrorism” om länder och organisationer kopplade till terrorism.

Så långt inget konstigt – egentligen. Att en tidning publicerar fotografier på en politiker som står hand hand med personer med vapen torde väl vara en rätt självklar nyhetsvärdering, kan man tycka. Men på Facebook riktar många kritiken inte mot Evin Cetin som dansade eller Socialdemokraterna som tog avstånd. Istället kan man läsa att den som gjorde fel var – Expressen.

”Stå på Dig och skit i Expressen! De är vinklade…”, skriver Marcelo Arce Castillo. ”Media överdriver”, skriver Nihad Pasalic. ”Ett visst löjes skimmer över expressen och media”, skriver Per Madsen. Och så vidare.

Intressant, tycker jag, och den enda slutsatsen är väl att de som inte tycker om rapporteringen tycker att det var fel av Expressens Niklas Svensson att skriva om Evin Cetins dans med beväpnade.

x x x

Apropå mediekritik: Karl-Johan Karlsson berättade i lördagens Expressen att Håkan Juholt som partiordförande för Socialdemokraterna lät anlita en advokat för att utreda om det gick att stämma Aftonbladet eller Expressen för förtal. Det är rätt anmärkningsvärda uppgifter, tycker jag, och Karl-Johans avslöjande bekräftades av advokaten själv.

Det står naturligtvis var och en fritt att väcka talan i domstol. Men Håkan Juholt var inte vem som helst – han var ledare för det största partiet i riksdagen, oppositionsledare och statsministerkandidat.

Att en person som aspirerar på att bli regeringschef vill gå till domstol för att låta förklara redaktioners politikbevakning för olaglig, är faktiskt magstarkt. Alldeles oavsett vad man tycker om medier, bör man nog vara återhållsam med att processa mot deras journalistik om man önskar bli statsminister. Jag tycker att partiledare, och för den delen chefredaktörer, bör försöka stå ovan sådant.

Jag kan inte påminna mig några förtalspubliceringar om Håkan Juholt. Men också om sådana hade förekommit borde respekten för oberoende mediers tryck- och yttrandefrihet ändå gjort att han – dessutom medlem av Svenska journalistförbundet – avstått en process på grund av de signaler som en sådan förhandling och eventuell dom hade skickat.

Hela den här historien är faktiskt obegriplig. Men så innehåller också den nya boken om Juholts tid som partiledare flera faktafel om Expressen.