Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Nya chefer på Expressen

Här är en pressrelease som vi just skickat ut!

———————————-

Expressen rustar för 2013.

Som ett led i företagets fortsatta utveckling bildar AB Kvällstidningen Expressen tre affärsområden: Digitala Medier, Magasin och GT/Kvällsposten.

”Med dessa förändringar får vi ett ännu starkare fokus på tre områden med stora utvecklingsmöjligheter för oss”, säger Expressens vd Bengt Ottosson.

För att med ökad kraft fortsätta utvecklingen av Expressen bildas tre nya affärsområden:

DIGITALA MEDIER

För att öka takten i utvecklingen av Expressens digitala verksamhet bildas affärsområdet Digitala Medier. Som affärsområdeschef har Expressen rekryterat Johan Othelius, idag marknads- och upplagedirektör på Dagens Nyheter.

Hans uppdrag är att öka tillväxten, både lönsamhets- och räckviddsmässigt, med fokus på bland annat mobila plattformar.

”Expressen är ett starkt varumärke som har stor potential i de nya mediekanalerna. Jag ser verkligen fram emot denna nya utmaning”, säger Johan Othelius.

MAGASIN

Verksamheten med magasin och temabilagor samlas i ett affärsområde – Magasin – med Anna-Clara Welander som chef.

Hon har de senaste tre åren utvecklat magasinen till en betydelsefull och lönsam del av Expressens verksamhet. Utgångspunkten är att vidareutveckla magasinverksamheten med nya produkter, koncept och i flera plattformar.

”Avdelningen har dubblerat vinsten på två år och nu fortsätter satsningen på prenumererade magasin och nya produkter. Vår idé är att göra folkliga och prisvärda produkter. Vår styrka är också vår snabbhet, bara två dagar efter kungliga dopet var vi ute med magasinet ESTELLE”, säger Anna-Clara Welander som också kommer att ingå i Expressens redaktionslednings arbetsutskott (RLAU).

GT/KVÄLLSPOSTEN

Ett nytt affärsområde – GT/Kvällsposten – bildas med Torbjörn Wittström som chef. Han ska tillsammans med GT:s och Kvällspostens chefredaktörer, Frida Boisen och Martin Kroon, utveckla Expresseneditionerna GT och Kvällsposten.

Torbjörn Wittström, som lämnar sin post som annonsdirektör på Expressen, säger:

”GT och Kvällsposten är marknadsledare i Väst- och Sydsverige, men jag tror att vi kan göra ännu mer både kommersiellt och innehållsmässigt. Med det nya affärsområdet får vi ett bättre fokus på de här växande regionerna.”

ÖVRIGT

Till ny annonsdirektör, efter Torbjörn Wittström, har utsetts Alexander Lydecker. Alexander är idag försäljningsdirektör på Expressens och Aftonbladets gemensamma försäljningsbolag Impact.

Till ny redaktionschef för Expressen Digitala Medier, efter Mattias Carlson som är ny tidningschef för Norrtelje Tidning, har utsetts Anna Rastner. Anna är idag editionschef för Expressen TV.

Affärsområdescheferna rapporterar till Expressens vd. Den nya organisationen börjar gälla den 1 september.