Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Bilden av en tidning

20120627-005549.jpg

Okej, det här är inte världens bästa bild – men den är i alla fall tagen på våning 19 i Axel Springer-huset i Berlin. Här, på Springer Straße, är historien förstås aldrig långt borta: det är 100 år sedan Axel Springer själv föddes och häromdagen firade Bild, förlagets kvällstidning, 60 år.

De 1 300 medarbetarna som jobbar i Springer-huset sitter också ett stenkast från Berlinmurens gamla dragning och bara en gata ifrån Checkpoint Charlie, där ju väst mötte öst. Nåväl. Det som tidigare hette Bild Zeitung och var en broadsheet-publikation med tjejer med nakna bröst på förstasidan, är ju idag bara Bild och ett mediehus som är marknadsledare i alla digitala kanaler och till och med testar med olika – mindre – format av pappersutgåvan. Tjejerna är kvar, men inte längre på omslaget.

Marknader är alltid olika, och för oss på Expressen är det förstås inte helt jämförbart när Bild-cheferna berättar om sina cirka 800 anställda journalister – och lika många fasta frilansare – i Berlin och på 23 lokala redaktioner runt om i Tyskland.

Men utmaningarna är ofta desamma, och den som kan sin historia är ofta bättre skickad att förstå sin framtid. Därför är det intressant att lyssna på utländska kollegor i mediebranschen, vare sig de kommer från Google och Apple eller mer traditionella publicister som New York Times eller, som på ett annat besök för någon månad sedan, Los Angeles Times.

Bild, då? Fascinerande. Varje dag recenseras tidningen av en utomstående och alla chefer och medarbetare på riksredaktionen i Berlin måste lyssna i högtalare. I går var det en ung journalistelev som ringdes upp och råskällde på ett fotografi; hon fick tala direkt till Bilds chefredaktör och alla vi andra fick lyssna. Fascinerande, som sagt, och kanske en av anledningarna till att Bild fortfarande säljer över tre miljoner exemplar av sin tidning varje dag.