Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

MEG kan bli väldigt bra 2013

Under Mediedagarna (MEG) i Göteborg i veckan var det många som diskuterade satsningen på en sorts mini-Bokmässa för tidningar, radio och tv. Jag var också positiv, men det här var första året och MEG kan bli bättre

Några tankar:

## SVT var, om jag förstod det rätt, medarrangörer till MEG istället för att hålla ”Public service-dagen”. Jag tyckte att exempelvis seminariet om nya Aktuellt var väldigt intressant – men MEG hade tjänat på fler röster från TV4. Om det blir mer debatt, blir det ännu bättre för publiken.

## Jag saknade fler kommersiella tv-aktörer på MEG: om detta ska vara  m e d i e dagar och inte p u b l i c i s t i k dagar så måste man engagera bland andra TV3 och Kanal 5 mer?

## DN och Svenska Dagbladet är två av landets största dagstidningar, om de inte anmäler mangrannt borde MEG bjuda in deras representanter till debatter.

## Affärsfrågorna var inte många. Tror det vore möjligt att debattera annonsmarknad med försäljningschefer och mediebyråer. Eller den oroväckande utvecklingen med ”redaktionell kommunikation”, alltså reklamtexter som ser ut som journalistik, som inte annonsmärks bra nog. Eller… ja, ni fattar.

## Ofta pratar mediechefer helst om framgång. Men tänk om SR, SVT, Expressen, Aftonbladet, DN, SvD, TV4 och TT delades upp ui två seminarier och fick presentera exempel på misslyckade satsningar under tio minuter och sedan svarade på konkurrenternas frågor under fem minuter? Om alla accepterar detta, blir det ju inget att skämmas för – men väldigt informativt för publiken.

## Mediebarometern var ett bra inslag. Kanske skulle det också finnas en programpunkt där, säg, Tidningsstatistik , MMS och Sifo gemensamt sammanfattar upplagor, tittarsiffror och räckvidd?

## Formatet med 45-minutersblock var bra. Men ibland blir panelerna för stora – det blir sällan bra samtal med fler än en moderator och tre deltagare.

## När INMA, en internationell medieorganisation, har sina Europa- och världskonferenser har de så kallade ”brain snacks”: under en halvtimme pratar tre talare exakt sju minuter vardera, det blir extremt rappt och konkret och med ett sånt pass på förmiddagen och ett på eftermiddagen blir det en bra bredd på innehållet. Rekommenderas!

## Nästan alla Publicistklubbens debatter direktsänds i webb-tv och kan ses i efterhand på Bambuser. Också om MEG växer, måste det gälla här med.

## Priser? Kan MEG tala med etablerade aktörer – PK, SJF, TU, Stora Journalistpriset, Föreningen Grävande Journalister osv – om att dela ut någon utmärkelse under MEG?

## Exempelvis borde kanske TU flytta ”Årets Dagstidning”-galan till Göteborg och kvällen före MEG drar igång?

## Kan man testa att samarrangera med ”Gräv”-konferensen? Då skulle ytterligare hundratals undersökande journalister vara i lokalerna?

Några spontana tankar, bara.