Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Prenumerera på våra magasin

De senaste dagarna har jag fått många frågor om konkurrensen på tidningsmarknaden. Kommer någon av de fyra stora Stockholmstitlarna, som DN:s chefredaktör Gunilla Herlitz befarar, att försvinna inom fem år? Hur lyder framgångsformeln för en tryckt edition i framtiden? Vad ska Expressen göra?

Diskussionen drogs igång efter att Aftonbladet, DN och Expressen gjort små och stora förändringar av innehåll och form och den är förstås helt relevant.

I går var nya DN en jättesnackis i medie-Sverige och jag gav den gott betyg. Det fanns lite att jobba på, förstås, men så är det alltid när man gör en redesign. Sammantaget måste DN:s omgörning sägas vara positiv med mycket mer om Stockholm och en kulturbilaga som redan efter två dagar, för nu har jag också läst tisdagstidningen, är mycket bättre. Och VÄRLDEN-sidorna är ett lyft för hela DN.

På frågorna om framtiden har ett vanligt svar från mig varit att påminna om den innehålls- och affärsutveckling som sker med exempelvis Expressens magasin. De har hittills sålts med huvudtidningen eller som bilagor till den, men nu testar magasinschefen Anna-Clara Welander och hennes medarbetare också prenumeration:

Om du klickar här kan du testa en prenumeration av våra magasin Leva & Bo, Mitt Kök, TV14 eller GI & Hälsa. Vi bjuder på det första magasinet, därefter kostar de 15 kronor plus porto.

”Vi vill erbjuda våra magasin till alla läsare som gått över till att läsa Expressens nyheter på nätet, på iPad eller i mobiltelefonen – men som ändå vill ha magasin”, förklarar Anna-Clara.

De senaste åren magasinen utvecklats mycket positivt, vi erbjuder inte bara fler – innehållet är också breddare och bättre. Därför tar vi också mer betalt. Det är rimligt, tycker jag, eftersom magasinen fortfarande är mycket billigare än de tidskrifter som du kan köpa i butiker och kiosker. Hur kan det vara så? Jo, våra upplagor är stora och samarbetet med huvudtidningen gör att vi kan arbeta mycket kostnadseffektivt. Lokaler, avtal med frilansare och nyhetsbyråer… det finns många fördelar och därför har satsningen på magasin också blivit framgångsrik.

”Många har hört av sig och bett om en prenumerationstjänst, nu har vi lyssnat på dem”, säger Anna-Clara.

Det här blir spännande att följa. När man går förbi magasinsavdelningarna på redaktionen sitter det alltid folk och jobbar, och framför så kallade klappväggar sitter nästa utgåvas sidor.

En gång i tiden var det på en kvällstidning rätt stillsamt på dagtid, men så är det inte längre. På Expressen.se arbetar man för högtryck, nyhetsredaktionen arbetar mer planerat och därför också tidigare – och så har vi också magasinen. Mest stressigt blir det till storhelger, när fler nummer ska produceras på kortare tid på grund av ledigheter, men sånt behöver ju inte du oroa dig för.

Om du bara väljer att testa en prenumeration kommer magasinet från Expressen hem i brevlådan.