Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vi pratar samhällsjournalistik och pengar på scenen

Hur står det egentligen till med samhällsjournalistiken? Det debatterade vi i hörsalen K1 på Svenska Mässan i Göteborg i eftermiddags. Bokmässan är ju numera också rätt mycke en ”mediemässa” och nu ledde Görrel Espelund ett samtal med programledaren Lars Adaktusson, aktuell med boken ”Världens bästa story”, Jan Axelsson, SVT:s programdirektör, Johan Åsard, chef för TV4:s ”Kalla fakta”, samt mig.

Adaktusson var orolig för samhällsjournalistiken och berättade om hur MTG gjorde om innehållet i seriösa TV8, trots att kanalen var lönsam. Han ifrågasatte också mediesajternas (gratis)affärsmodell och menade att SVT behöver mer konkurrens.

Vi var alla överens om mycket, men inte allt. Jag påminde om att det är lite av ett storstadsperspektiv att det inte sänds tillräckligt mycket nyheter och debatt i tv, många stora lokaltidningar har ju startat egna kanaler. I exempelvis Norrköping, Linköping, Uppsala, Luleå och snart Helsingborg produceras lokal-tv som utmanar både SVT:s regionala nyhetsprogram och TV4 Sverige. Det tycker jag är bra, och under debatten sa jag också att SVT bland annat blivit bättre på nyheter och tvingats börja med morgon-tv tack vare konkurrensen från TV4.

Espelund frågade om hur redaktionerna organiserar sig för undersökande journalistik och jag berättade att vår så kallade ”grävgrupp” har nominerats eller tilldelats ”Guldspaden” hela fem gånger under de senaste sex åren, ett bra bevis på att det går att dedikera resurser och få fram nyheter. SVT och TV4 gör ju samma sak med ”Uppdrag granskning” och ”Kalla fakta”, menade jag – men Adaktusson varnade för machokulturen i många grävgrupper och menade att det finns risker med att avdela resurser så.

Vi pratade också om finansieringen och här kändes det angeläget om att problematisera lite. Det saknas förvisso inte utmaningar – hur ska vi ta betalt på nätet? – och upplagorna fortsätter att minska. Samtidigt: Aftonbladet, DN och Expressen är alla rejält lönsamma och Jan Axelsson påpekade på scenen att TV4 ju gjorde en vinst på 800 miljoner kronor…

Jag redovisade de goda infrastrukturella förutsättningarna i Sverige, med exempelvis hög bredbandspenetration och 3G-nät och digitaliserad television, och menade att de svenska medierna har goda förutsättningar att fortsätta att utvecklas väl.

Men: vi måste ändå fortsätta söka nya intäkter och effektivisera våra organisationer. I dag producerar Expressens redaktion mycket mer innehåll än någonsin tidigare, trots att vi successivt har minskat antalet anställda. Detsamma gäller nog alla mediehus. För att behålla vår konkurrenskraft måste vi ha god lönsamhet, samhällsjournalistik är ju inte gratis och det är bara med en sund ekonomi som det finns möjligheter för oss ha råd med exempelvis den undersökande journalistik som vi debatterade i dag.