Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Tabloid-tv i SVT och TV4


Det här är Svenska Dagbladets förstasida i dag:. Huvudnyheten är ett förhandsreportage om prins Alberts bröllop, och den är – tror jag – ett exempel på tabloidiseringen av morgontidningarna, som gör det möjligt att numera toppa tidningen med storys inte skulle ha varit tänkbara för bara några år sedan. Och så här ser det ut i topp på morgontabloidernas sajter just nu:

Men: här vill jag direkt slå fast att tabloidiseringen – formatet, redigeringen, nyhetsvärderingen – är läsarna till godo. Det vet ju alla som läser Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet eller någon annan morgontidning och det försökte jag antyda i bloggposen ”Alla är vi tabloider”. Sedan skrev jag om ”De nya tabloidernas tilltal”, ”Morgontabloidernas nyheter” samt ”Gammeltabloidernas nya grepp”.
Men tv då? Ja, om nu TV4 ska starta en renodlad nyhetskanal – sådana finns redan i Norge och Danmark – så lär det knappast komma att se ut som nedan. Detta exempel är hämtat från den ”Rapport”-sändning som pågår just nu:

Jag tog exemplet från Sveriges Television, och det bara för att påvisa hur nyheter brukar presenteras i svensk tv: rent, snyggt, strikt och med en grafisk profil som gör att det för oss tittare upplevs som om självaste chefen som bestämt designen sitter med i sändningskontrollen för att övervaka att inget brytar av. Inget fel med det. Tv är ett bildmedia och det som visas ska fungera på små och stora skärmar, ska informera men inte störa… och så vidare. Men lite stelt blir det, och i framtiden tror jag att tv-nyheterna kommer att tabloidiseras i sin form.


Det här är en bild från Expressens direktsändning om storbranden på Östermalm i Stockholm. Mycket grafik i rutan, en tydlig rubrik som direkt berättar vad som hänt och som dessutom snurrar långsamt för att kunna alternera budskap. I botten av rutan rullar rubriker, en ”ticker” säger vi på sajterna, en ”crawler” säger nog tv-medarbetarna, som uppdaterar tittaren på andra nyheter.

Det h ä r kan man kalla tabloid-tv och i den genren, om man bara fokuserar på hur det ser ut i rutan, kan man ju placera kanaler som brittiska Sky News och amerikanska Sky News. Båda, händelsevis, kontrollerade av Rupert Murdoch som äger kvällstidningar i både London och New York. Båda, händelsevis, också marknadsledare.


Redan för cirka tio år sedan skrev jag en uppskattande gästkrönika i branschorganet Dagens Media om Sky News, och jag är övertygad att de svenska tv-kanalerna kommer att inspireras och ge oss mer grafik i rutan. Som på exemplet från Sky News just här ovan. Innehållsmässigt är både SVT och TV4 mer tabloida än tidigare; minns att det före Fyrans lansering 1990 väl krävdes i princip Norrmalmstorgsdrama, da Costa-fallet eller Palmemordet för att SVT skulle ägna sig åt kriminaljournalistik.

Men ”Nyheterna” i TV4 nyhetsvärderade lite mer som Aftonbladet och Expressen, och idag ser man regelbundet SVT-reportrar göra så kallade ståuppor framför polisavspärrningar när det skett grova brott.

Både SVT och TV4 hårdlanserar, precis som kvällstidningarna, sina kommentatorer och personvinklar gärna med enskilda fall som följs upp i inslag efter inslag. Ungefär som när kvällstidningarna bedriver kampanjjournalistik och historien sedan, helst, slutar med att ”Expressen griper in”.

Tv är bilder, drama och känslor och därför mycket lämpat för kvällstidningsinnehåll. Jag tror därför att tabloidiseringen av nyhetsprogrammen i SVT och TV4 kommer att öka, och mest påtagligt blir det med grafiken som – rimligen! – blir både mer och större.

Redan när Expressen för flera år sedan samarbetade med ett nu nedlagt nätverk av regionala tv-stationer, införde vi kvällstidnings-tv i form av rubriker i rutan. Så här kunde det se ut för cirka fem år sedan:

Vi testade oss fram med flera programledare i nyhetssändningarna och experimenterade med tabloida grepp, och det kommer de traditionella tv-kanalerna också att börja göra. Samtidigt fortsätter Aftonbladet och Expressen med sina tv-sändningar på nätet och i mobilen, där kvällstidnings-tv visat sig vara mycket efterfrågat av tittarna. Man ska inte tro att det bara handlar om form, det handlar också om att det som vi skriver om i tidningar och på sajter också är intressant för en tv-tittare. Det vet förstås tv-kanalerna, och därför kommer de att tabloidiseras ännu mer när konkurrensen hårdnar.