Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Statschefen, statstelevisionen – och Anne Ramberg


Här är Anne Ramberg på Kungliga Patriotiska Sällskapet.
   Först: granskningen av kungen i tidningar, radio och tv är naturligtvis relevant – det handlar om en politisk debatt om en ny grundlag efter avslöjanden om att kungen och hans vänner inte bara festat hos kriminella, utan också att hans kompisar försökt förhandla med gangsters om påstått pinsamma bilder på sexfester.

   Så långt självklart.
   (För alla utom Anne Ramberg.)
   Så glöm svassandet om “skvaller” och “sensationsjournalistik”, strunta i sånt som är tycke och smak. Det är fakta som gäller.
   Alltså:
   Statschefen och statstelevisionen brukar ju ha en vänskaplig relation, vem har inte sett “Året med kungafamiljen” där familjens korvstoppning blandas med leende svar om hur viktigt det är med statsbesök?
   Samma SVT som, trots allt, sällan reser med kungafamiljen för att journalistiskt skildra det som statschefen gör. När kungen var i Kina för att träffa Volvos samarbetspartners, tror ni att SVT var på plats? Nä, men det var Expressen. Exemplen är många. Också tragikomiska: när kungen var på statsbesök i Botswana senast var SVT faktiskt på plats – men frågade aldrig varför drottningen inte var med, trots att det var en pressträff. Expressen frågade, kungen svarade ironiskt – och detta gjorde sig SVT lustiga över på SVT.se och i en nyhetssändning. Men SVT:s utsända, de ställde alltså inte ens en fråga.  D e t  är kanske underhållnings-tv, men det är inte nyhetsjournalistik.
   SVT har såvitt jag kan erinra mig heller inte haft en enda egen nyhet under det senaste årets kungabevakning. Sveriges Radio, TV4, Aftonbladet, Expressen… ja, de andra stora redaktionerna har haft avslöjanden och ett kritiskt förhållningssätt. Men SVT? Nej. Inga nyheter. Bara, i efterhand, referat av vad andra tagit fram och därefter metadebatter om rapporteringen.
   SVT, som ifjol lät en utpekad ex-flickvän till kungen ansvara för hyllningsprogrammet om kungafamiljens 2010, lät i går både Rapport och Aktuellt rapportera om den nu pågående skandalen om kungen och hans vänner.
   Det blev på onsdagskvällen några rätt misslyckade försök till så kallade att “göra-en-BBC”, allså att tv och radio tar upp tidningsnyheter som man frossar i – under förevändningen att det är metadebatter om “mediedrev”.
  Eller “förstasidesstoff”, som Aktuellt i går kväll kallade den senaste tidens rapportering – den som, faktiskt, drogs igång av nyhetsavslöjanden i Dagens Eko i Sveriges Radio och Nyheterna i TV4.
   Lyssna på det igen – ”förstasidesstoff”! – och sök sedan på ”kungen” på SVT Play. Nog har också SVT försökt haka på rapporteringen med tv-inslag…?
   SVT, som väl inte lät nyhetsredaktionen utan en underhållningschef ansvara för sändningen av kronprinsessan Victorias och prins Daniels bröllop, vill så gärna distanstera sig från bevakningen.
   Det vi såg i SVT var en plågsamt dåligt påläst programledare som gång på gång korrigerades av Aftonbladets chefredaktör, Jan Helin, när hon hade faktafel.
   Det var förvisso nästan helg, eller åtmistone inte en kväll med ordinarie programledare i “Aktuellt”. Men när hon helt grundlöst drog till med – “Ni har valt att gå ut med bilderna…” – såg Jan Helin lika förorättad som förbannad ut.
   För SVT hade ju fel.
   Nu tror jag förvisso inte att SVT visste detta, det gäng som sista vardagskvällen före Kristi Himmelsfärd åkte på att dra ihop “Aktuellt” kunde knappast kungaskandalens senaste turer.
   Men man borde förstås känt till att Anne Ramberg – som fick stå i studion och framställa sig som en seriös debattör – känner kungafamiljen.
  Som tittare borde man kanske fått veta om drottning Silvia och om att Anne Ramberg syns på Kungliga Patriotiska Sällskapets möte?
  Som tittare borde man kanske också fått veta att Anne Rambergs ex-man, Fredrik Ramberg, förekommer i skandalboken “Den motvillige monarken”?
   Och att han, Fredrik Ramberg, fortfarande är central i den krets som kallas för “kungavännerna”?
   Anne Ramberg, dock, låtsas som ingenting – trots att hon bjuds in till debatter som Advokatsamfundets generalsekreterare. För den tv-tittare som inte vet om Rambergs privata relation till kungaparet framstår det ju som om framför en konstruktiv mediekritik, som om det är självaste Advokatsamfundets generalsekreterare som står där i tv-studion och resonerar om rimligheten i alla tv- och radioinslag och tidningsrubriker? Men det är det ju inte. Det är Anne Ramberg som reagerar på tidningar, tv och radio som granska hennes vänner.
   Ramberg sågade tidigare i en tidningskrönika en serie – granskande! – program i TV4 om kungafamiljen. Ramberg gillade inte rapporteringen om drottningen, och slog fast:
   ”Angreppet på hennes far som ett led i strävandena att angripa statsskicket ligger långt utanför det rimligas gräns.”
  
Läs det igen: ”Kalla fakta”, ett samhällsprogram i TV4, berättar att drottningens far som var medlem av nazistpartiet tog över ett bolag som ägdes av en jude mitt under tyskarnarnas arieseringsprocess. En, får man tillstå också som konkurrent till TV4, mycket relevant historieskrivning om den svenska kungafamiljen. Ingen har anklagat Silvia för något, men visst måste detta kunna redovisas?
   Inte enligt Anne Ramberg som kallade detta att ”angripa statsskicket”. Hon gjorde också, i tidskriften Advokaten, flera andra utfall mot olika medieredaktioner som rapporterat om Thomas Sjöbergs bok om kungen
    Men: nu vet vi att Silvia själv (sic!) tillsatt en utredning om familjens agerande i nazi-Tyskland. Så kan det gå.
   Anne Ramberg har rimligen diskvalificerat sig själv från fortsatta debatter om kungahuset, genom att inte tala klarspråk om sina egna motiv till mediekritik.