Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

iPad lanserad i natt – men vad vill folk läsa?

Så kom den då. iPad, läsplattornas surfplatta – eller hur man nu ska beskriva den. I natt lanserades iPad officiellt i Sverige och båda kvällstidningarnas sajter hade reportage om köerna i kylan, folk väntade nämligen utanför debutiker som öppnade redan vid midnatt för att kunna sälja paddan.
   Samtidigt klarnar lite mer om utbudet av redaktionellt innehåll, i går avslöjade också Aftonbladet sina planer och berättade att det snart kommer en app för Sportbladet och en för Klick. Aftonbladet tänker lansera målgruppsanpassade appar och lovar dessutom en ny betalmodell, som inte liknar de lösnummer- och prenumerationslösningar som flera andra tidningar – bland annat Expressen – offentliggjort.
   Aftonbladets appar finns inte i App Store än, eller fanns i alla fall inte när detta skrevs, men de blir säkert bra. Aftonbladet har ju stor erfarenhet av att ta betalt för redaktionellt innehåll i digitala kanaler, här har andra tidningar – inklusive förstås Expressen  – ännu mycket att lära. Men när det gäller iPad vet förstås ”Bladet” lika lite som vi andra. Hur kommer konsumenterna att använda sina paddor?
   Snart vet vi. Det lär komma många svenska tidningsappar.