Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Expressen direktsände tv i iPad…. allt gick bra

Måste bara konstatera att det ju i går var mediehistoria i det lilla när reportern Emelie Jönsson och fotografen Erik Gustafson tv-direktsände minglet från ”Stora Journalistpriset”-galan. Det gick live inte bara i Expressens webb-tv, utan visades också i vår så kallade ”app” för surfplattan iPad.
   Sändningen var, sannolikt, första gången som en svensk iPad-app körde tv live och även om det väl inte direkt var lägerelds-tv som när ”Raskens” gick i tv 1976, så var det kul att testet gick så bra.
    Editionscheferna Viveka Hansson
och Anna Rastnevar på plats på Operaterassen, de stod i vimlet med några iPads och lät mediechefer och profilerade journalister från alla möjliga företag och redaktioner titta och klämma lite på hårdvaran. De kunde då se direktsändningen i paddorna, den som spelades in bara några meter bort.
   Jag producerar faktiskt just denna bloggpost skrivandes på min iPad, men allra bäst är paddan när man istället konsumerar: surfar, använder appar, läser – eller tittar på tv. Play-tjänsterna från TV4 och SvT blir säkert fantastiska när de släpps för iPad, de är ju redan otroligt bra som de är.
   Jag har konstaterat det förr, att TV4 och SVT är bra på webb-tv, och iPad-lanseringen i Sverige kommer att driva på utvecklingen med tittande på rörlig bild på mobila plattformar. Det blir rimligen just tv-kanalerna som dominerar tv också på iPad, men det är ändå lite typiskt att det är en kvällstidning som testar det först.
   Både Aftonbladet och Expressen är snabba och innovativa och, påstår jag, mycket viktiga för den svenska mediebranschens affärs- och innehållsutveckling. Det är kanske därför som Expressen redan förra fredagen lanserade sin första iPad-app, den för kändisnyhetsmagasinet EXTRA, och det är därför som Aftonbladets kommande appar säkert kommer att vara bra de också. Aftonbladet är mycket framgångsrika inom digitala medier, och alla vi andra förhåller oss till marknadsledaren och det gör också oss mer ambitiösa och bättre.
   Om inte konkurrensen mellan kvällstidningarna var så hård hade Expressen knappast visat direktsänd tv i iPad häromkvällen.