Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

Över 20 miljoner till Röda korset – nu 550 000 till

Gårdagens prishöjning av Expressen gav över en halv miljon kronor till Röda korsets insamling till Haiti. Vi har naturligtvis bara preliminära upplagesiffror för torsdagen, alla återförsäljare har inte redovisat än, men eftersom det är bråttom med pengar till offren kommer vi att ge Röda korset cirka 550 000 kronor. Det är resultatet av en prognos från i går, en beräkning av gammal upplagestatistik samt det belopp som Expressen tillfört och som lovades vara minst samma summa som läsarna ställde upp med. Så – till de cirka 20 miljoner kronor som redan strömmat in till Röda korset, sedan Expressen på morgonen efter skalvet varit med och lanserat en insamling, kommer nu en halv miljon till.
   Pengarna behövs.
   Nöden i Haiti är total.
   Dagens Industri skänker pengar till Läkare utan gränser, och samma organisation backas också upp av Aftonbladet som i går genomförde kampanjen om att alla borde skänka lönen för en timmes jobb.
   Sverigs Television och Sveriges Radio står bakom Radiohjälpens insamling, och i morrn bitti gör TV4 ett program till förmån för Röda korset.
   Så – medierna gör vad de kan.
   Men gör vi rätt?
   Engagemanget är stort och det har strömmat in många positiva mejl om Expressens samarbete med Röda korset. Men jag har också fått flera reaktioner på valet av partner – alla vill inte skänka pengar till en organisation  där insamlingschefen misstänks ha snott pengarna och ordföranden skor sig på en lyxlön. Osv…
   Men mitt svar är att Expressen har en lång historia med Röda korset, som ju också är världens kanske mest etablerade och ansedda humanitära organisation.
   En annan kritik som man kan läsa i artikelkommentarer är att medierna inte står ”fria” när marknadsför insamlingar. Men jag talar nog också för alla chefredaktörskollegor när jag lovar att redaktionerna självfallet kommer att granska hur hjälparbetet bedrivs.
   Den tredje invändningen handlar om huruvida mediernas generösa cross promotion av olika hjälporganisationer, egentligen inte handlar om cross promotion av medieföretagens egna varumärken? Nej, säger jag – medierna vill väl, men hur förklarar vi det? För en insamlingsorganisation är det fantastiskt om en tv-kanal gör en insamlingsgala eller en tidning ber om bidrag, men hur berättar vi om det utan att visa programmen eller ha rubriker på löpsedlar? Här tror jag faktiskt ändamålen helgar medlen; om vi vet att stort uppslagna reportage – och berättelser om hur mediekanalens egna hjälpinsatser når fram – ökar publikens vilja att rädda liv, då ska man naturligtvis använda nyhetsjournalistikens fulla kraft.
   Som givare är det en berättigad undran om pengarna når fram, och därför innehåller alla tv-galor och tidningarnas artikelserier inslag och reportage om hur redaktionernas utsända visar att en gåva gör skillnad. Varumärkesbyggande? Ja, kanske. Men om den journalistiken räddar liv, då borde vi egentligen göra mer av den.
    För oss på Expressen fortsätter bevakningen av Haiti. Vi fortsätter också uppmärksamma Röda korsets insamling, för att ge 50 kronor kan du exempelvis skicka ett SMS med ordet AKUT NU till 72 900.
   Och – tack till dig som köpte tidningen i går.