Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

TRAFIK/vecka 46: Mediesajterna fortsatt populära

Vecka 46 hade Expressen.se totalt 1 845 587 unika besök (+ 10 % mot i fjol). Det var femte veckan i följd över 1,8 miljoner unika besök och 14:e veckan i följd över 1,7 miljoner. Helt klart har trafiken etablerat sig på en högre nivå än tidigare.
   Antalet sidvisningar var 30 189 793 (+ 6 %) och antalet besök var 6 519 822 (+ 14 %). Jämfört med föregående vecka var trafiken minus en procent, plus en procent samt minus tre procent.
   Övriga aktörer på
KIA-listan stod sig också hyggligt. 10 av de 17 största sajterna och nätverken på topp-20 som redovisar trafik denna vecka ökar, även om just den jämförelsen egentligen haltar. Ta bara nätverket ”Aller Net”, som faktiskt består av bland annat så väsenskilda sajter som Spray.se och Tidningenfoto.se och Blogg.se och Svenskdamtidning.se
   Det är intressant att se hur totaltrafiken för Allers olika nätsatsningar i Sverige utvecklas, men frågan är om det är relevant att jämföra den statistiken med enskilda sajter som exempelvis
SVT.se eller Hitta.se som också finns på topp-10? Är redovisningsmodellen på KIA-listan, som blandar sajter och nätverk, egentligen begriplig?
   Nu finns det visserligen en knapp som heter ”Dölj nätverk”, men min åsikt är nog att den listan borde vara default och att man istället skulle kunna att få välja ”Visa nätverk”. En standardlista med bara renodlade sajter skulle ge en mer korrekt bild av Internetmarknaden, exempelvis skulle tre av topp-10 visa sig vara mediesajter.
   Just den uppgiften är intressant. För exakt ett år sedan, vecka 46 år 2007, var det fyra mediesajter på topp-10. Även 2006 var siffran fyra. Men 2005 var det tre stycken. Andelen mediesajter är följaktligen konstant, skulle jag vilja påstå.
   Och förra veckan var faktiskt fem (5) av de tio (10) största sajterna medieaktörer, givet en normal jämförelse. Just i går, dock, valde MSN att sluta redovisa sitt nätverk och istället presentera sina sajter separat. Så KIA-listans övre skikt ser plötsligt helt annorlunda ut mot tidigare. Men även om man väljer den nya listan med alla de olika MSN-sajterna så är det fortfarande tre (3) mediesajter bland de tio (10) största.
   Tittar på man på topp-15 är det sex mediebolag… Tittar man på topp-20 är det åtta mediebolag… osv.
   Varför är detta intressant? Jo, just mediesajter tilldelas bland domedagsprofetior av experter som hävdar att sociala nätverkssajter eller tjänstesajter är på väg att ta över hela marknaden. Men så är det alltså inte. Tvärtom står sig mediesajterna förhållandevis starka.
   Naturligtvis ökar användandet av bloggar och communities, naturligtvis är det här en kommunikation mellan surfare som medieföretag varit för sena med att vilja förstå. Men det är egentligen en helt annan debatt.
   Jag räknade antalet unika besök på topp-10 år för år och kollade hur stor andel trafik mediesajterna de facto stått för:
   2005:   42 % trafik.
   2006:   45 % trafik.
   2007:   42 % trafik.
   2008:   50 % trafik (exklusive de nya MSN-sajterna).
   2008:   39 % trafik (inklusive de nya MSN-sajterna).
   Ett styrkebesked av publicistiska sajter som Aftonbladet.se, Expressen.se, SVT.se, DN.se och DI.se måste man nog säga.
   Intressant, som sagt, och passande nog delas
”Stora Journalistpriset” ut i kväll. I klassen ”Årets förnyare” är DN.se, VK.se och SVT.se och nominerade. Vem som vinner det priset och alla andra kan du se på Expressen.tv klockan 18 ,när vi direktsänder galan från Operaterassen som webb-tv.
   Jag sitter i juryn, men har ingen aning. Prisnämnden samlas kl 10.30 i dag för att diskutera och rösta. Må bästa sajt vinna.