Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Thomas Mattsson - Bloggen om Expressen

471 procent fler webb-tv tittningar på ett år…

”Hon övar sin hund till porrfilm” blev det mest seddda tv-inslaget på Expressen.tv under vecka 46. Reportaget är en del av den skakande granskning som reportern David Baas publicerat om sex med djur, en nyhet som omskrevs i engelska The Times och andra medier. Expressen har använt dold kamera för att kunna avslöja nätverket, en ofta kontroversiell arbetsmetod – men naturligtvis helt nödvändig här. ”Bilderna inifrån djursexnätverket” var för övrigt nummer fyra på topp-5.
   Tittandet på webb-tv ökar på alla mediesajter och det är intressant att analysera utvecklingen. I söndags, exempelvis, var alla de fem mest sedda webb-tv inslagen på Expressen.tv producerade av etablerade tv-kanaler. Det var klipp från TV3, TV4, Kanal 5 och TV6 som låg på topp-5, ett bevis för att tv-kanalerna gör rätt som ger Expressen visningsrätt på nätet för att få uppmärksamhet för programmen.
   Fyra av de tio mest sedda klippen under hela förra veckan är dock egenproducerade, så mixen med kvällstidnings-tv och det bästa från etablerade kanalerna kan nog bli ett starkt innehållskoncept. Kul också att två av våra mest sedda klipp gjordes i Göteborg av GT.
   Jämfört med vecka 46 i fjol ökade antalet unika besök i webb-tv spelaren med 179 % förra veckan. Antalet visade klipp ökade med 471 %.
   Otroliga siffror, förstås, men då ska man komma ihåg att tv-redaktionens fokus för ett år sedan var att producera regionala nyheter för broadcastsändningarna i
Kanal Lokal. En mer relevant jämförelse är exempelvis vecka 20 i år, då var det prio på webb-tv som nu men med den gamla webb-tv spelaren som hade sämre funktionalitet.
   Jämfört med vecka 20 i år har antalet unika besök i webb-tv spelaren ökat med 73 % och antalet visade klipp med 221 %. Fortfarande bra siffror.
   Vår nya spelare är fortfarande bara betalanserad och Expressen – precis som t ex
TV4.se eller DN.se – redovisar ännu inte de faktiska tv-siffrorna på KIA-listan. Vi vill först ha mer klarhet i exakt vilken statistik som är relevant. Antalet unika besök? Påbörjade tittningar? Hela klipp? Tiden man tittar? Det är fortfarande många frågor.
   Expressen mäter idag webb-tv tittande med KIA-godkända systemet SiteCensus från Nielsen Online, och jag kan avslöja så mycket som att bara antalet unika besök i vår tv-spelare skulle placera den bland Sveriges största dagstidningar på nätet — även man räknar med dessa sajters totala trafik.