Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Expressen.se får pris för webbdesignen


2006 fick Expressen.se en ny form. Under flera år hade sajten en design med mycket ”luft”, den upplevdes som ”vit” och många besökare och Expressen-medarbetare klagade på att den inte upplevdes som en kvällstidning. Under en nyhetschefskonferens på Tidningarnas Telegrambyrå talade en webbnavigeringsexpert om olika sajter, visade Expressen.se på en stor skärm på väggen – men kunde ändå inte se vilken tidning det var. När jag själv sedan kontrollmätte var logotypen ”Expressen.se” bara 60 procents storlek av densamma på Aftonbladets sajt. Och så vidare. Vi gjorde därför läsarundersökningar, höll fokusgrupper, sammanställde synpunkter från den egna redaktionen och diskuterade med tidningen Expressens layoutchef Göran Forsberg. Webbdesignbyrån Tewonder tog därefter fram en form som var mycket mer tydlig i färger, rubriker och helhetsintryck.

Nu har
Society for News Design Scandinavia gett Expressen.se ett pris i klassen ”nätmedier”. Vi får guld, silver eller brons – besked ges under designkonferensen i Köpenhamn i maj. Det här är kriterierna som gjort att Expressen.se kommer att hyllas: ”Bedømmelsen af alle tre hovedkriterier – funktionalitet, indhold og grafisk form – skal tages i betragtning.”

Vi riktar förstås ett förhoppningsfullt tack till SNDS. Och till Tewonder som också designat Expressens partnersajter Dina Pengar och Allt om Barn.