Sven-Erik Alhem

Bluffakturerare ska jagas med blåslampa av myndigheterna

Många drabbas av den samhällstärande och lukrativa ”näringsverksamhet” som ägnar sig åt bluffakturering efter t ex bedräglig försäljning av t ex enorma mängder rengöringsmedel eller lysrör. Har sett en del fall på nära håll. Ideella föreningar drabbas. Lockas säga ja per telefon till otydligt framförda påståenden och påstås sedan ha slutit avtal om stora meningslösa inköp.  Äldre människor som äger skog och därför är näringsidkare och saknar ångervecka kan förledas ingå dyra avtal per telefon.

Har haft möjlighet lyssna till flera inspelade samtal med företrädare för bluffaktureföretag och har förfärats över den hårda attityd och ton man visat upp när ”kunderna” klagat.

Blev arg när jag i media såg en uppgift om att en polis uttalat att den typen av ärenden inte är prioriterade. Jag tycker precis tvärtom.

Se till att ta ett samlat grepp om alla anmälningar och gör ett helhetsanfall mot bedragarna! Behandlas varje fall för sig är det lätt att bevisningen anses otillräcklig. Tar polis och åklagare ett helhetsgrepp och samlar alla ärenden i landet på en hand blir läget oftast ett annat. Då stärks bevisningen och det blir lättare att upptäcka de förledande svammelfrågorna och eventuella manipulationer med inspelningarna. Det är myndigheterna som ska jaga bedragarna med blåslampa och därmed få alla som håller på med bluffakturor att inse att det är dags att ägna sig åt vanligt hederligt arbete.

Men det finns väl hederliga telefonförsäljare också? Jo, absolut. Om man vill kolla en telefonsäljare och inte genast vill slänga på luren kan följande råd lämnas.

Om du blir uppringd; ta genast tag i dirigentpinnen och låt dig aldrig styras av uppringaren. Be till att börja med att få fullständigt namn, personnummer/organisationsnummer, adress och telefonnummer till säljaren. (En seriös säljare har inga svårigheter att lämna dessa uppgifter). Anteckna noga. (Saknar du penna i handen tar du förslagsvis en paus och hämtar en medan uppringaren väntar i luren.)  När det sedan kommer till frågan om du ska acceptera ett avtal ber du vederbörande säljare att skicka ett mejl eller brev till dig med en offert. (En seriös säljare har självfallet inget emot detta). Funkar det inte för säljaren avslutar du i stället genast samtalet genom att säja att du aldrig sluter avtal per telefon.

Har du redan lurats; tveka inte: bestrid genast fakturan och anmäl direkt till polisen vad du utsatts för. Låt dig aldrig skrämmas med hot om kronofogde, utmätning eller annat sådana skrämselord. Svara i så fall på nytt med att du som bekant omgående har bestritt betalningsskyldighet samt att du också har gjort polisanmälan.

Sven-Erik Alhem