Snacka med Leman

Det här är rätt väg, arenaupplevelsen måste lyftas

FRÖLUNDA: I går skrev jag om att Frölunda är inne på en farlig väg.

I dag är vägen mycket bättre.

Förstår jag det rätt är det bara Åsa Nathell som ska börja jobba för Frölunda, inte Lasse Holm.
Förstår jag det rätt är det bara Åsa Nathell som ska börja jobba för Frölunda, inte Lasse Holm.

I alla fall om jag förstår anställningen av Åsa Nathell som ”kommersiell chef” rätt.

SHL:s sannolikt viktigaste fråga just nu är denna:

Hur lyfter vi arenaupplevelsen?

C Mores sändningar är så förbaskat bra, det är repriser i 118 vinklar, det är kunniga, välförklarande experter som Niklas Wikegård, Petter Rönnqvist och Sanny Lindström, det är intervjuer med spelare, det är snack med situationsrum, och ofta när jag varit i Scandinavium känner jag att ni som följt TV-sändningen vet mer.

Det är bekvämt i TV-soffan.

Det kostar några hundringar i månaden att följa sitt favoritlag.

Samtidigt som C Mores högkvalitativa sändningar självfallet marknadsför hockeyn och på sikt bidrar till ökat intresse så går det inte att blunda för att om SHL vill ha fler åskådare på sina matcher så måste dessa känna att de får ut mer av sina besök.

Det ska ge något att välja bort soffan.

Det ska ge något att vara på plats.

– Jag vill hitta nya hockeysupportrar och jobba med upplevelsen före och efter match, som vi gör i nöjesindustrin, säger Åsa Nathell till frolundaindians.com.

Här var det livat, här var det glatt, här var det blommor ... tja, ni vet. Scandinavium inför en av semifinalerna mellan Frölunda och Brynäs. Foto: BILDBYRÅN
Här var det livat, här var det glatt, här var det blommor … tja, ni vet. Scandinavium inför en av semifinalerna mellan Frölunda och Brynäs. Foto: BILDBYRÅN

Spännande att se vad Nathell gör i Frölunda.

Spännande att se vad andra klubbar gör.

Snabba tankar:

* Belöna seriebiljettsinnehavare, zooma in en eller flera per match och bjud på middag för två eller liknande.

* Zooma in andra åskådare med budskapet: ”I dag tackar vi Kalle och Fatima som valt att stötta oss”; folk gillar att se sig själva på ”TV”, plus att det signalerar en tacksamhet gentemot de som gett av sin tid och ekonomi för att heja fram klubbens lag.

* Jobba med partners, ge alla åskådare med köpt biljett rabatt på ditt eller datt, vinner hemmalaget med X antal mål är det halva priset i restaurangen XY eller affären YX.

* Ha en ständig interaktion med de mest högljudda, sjungande fansen. ”Hur kan vi hjälpa er att få igång hela hallen, hur skapar vi bäst stämning tillsammans?” Inget lyfter arenaupplevelsen gentemot TV-diton som när det är ståpälsläge i en tajt hockeyarena.

* Restauranger, fler, snabbare och smidigare köp.

* Repriser, fler och oftare, förlorad reklamtid på jumbotronen kan ersättas med ”Reprisen presenteras av XX.”

* Låt C Mores försnack, eller i alla fall delar av det, rulla på jumbotronen. Går det inte att rulla pausintervjuerna live i arenorna?

* Interagera med oss i media, varför inte ett smakprov på vad vi tycker och tänker i pauserna, så kan åskådare jämföra sina intryck med oss?

Det här bara snabbt ur huvudet, inget heltäckande från min sida, bara kvicka tankar efter träning, före dusch och mat.

Säkert har ni fler och bättre förslag.

Hör gärna av er.

Med det nya TV-avtalet som kickar in inför säsongen 2018/2019 finns mycket att tänka på för SHL, man kan förstås tänka sig att sänka biljettpriserna, men jag är tveksam till att det är så lätt, det har visat sig genom åren att det inte leder till fulla hus per automatik.

Folk kan nog tänka sig att betala – men upplevelsen måste vara betydligt större än framför TV:n.