Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Scenbloggen

Slut på biennalen

 

 

 

Breaking-point

Alexander Weibel Weibel går på lina i Breaking Point – som scenkonsten….

Och så var det dags att packa ihop och resa hem. Gäster från Kina och USA, Nigeria eller Grekland är redan på sina flyg och till och med kanske hemma.

De var något snopna denna gång över en brokig blandning scenkonst som ruskar om både begreppet kvalitet och representativitet. Trots avslutningsfesten dagen innan samlades ett trettiotal personer till det avslutande samtalet som leddes av Lars Ring, kritiker i SvD, och urvalskommitténs ordförande, samt Lis Hellström-Sveningson, kritiker i GP, medlem i kommittén tillsammans med åtta andra från olika sysslor inom scenkonstvärlden.

Denna biennal vilar på uppsättningar nominerade av teatrarna själva, över 200 stycken. Juryn har sedan valt 16 produktioner, inte en enda från stora institutioner som Stockholms Stadsteater eller Dramaten. Vi är bortvalda, morrar Benny Fredriksson, som starkt ifrågasätter resultatet.

Nomineringsförfarandet är inte bra, tyckte också de två kritikerna, det har blivit mycket kompromissande i urvalsjuryn och inte ett tydligt prioriterande av kvalitet.

Å andra sidan: så här ser svensk scenkonst ut. Och hur blir nästa biennal? Förändringar kommer att komma, det kändes i luften.