Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Scenbloggen

Scenkonstbiennal Fågel fisk eller mittemellan

IMG_3012

En scenkonstbiennal är en ansträngande sak, och jag ilar från det ena till det andra. Jag hör hur mina kolleger i den internationella kritikerorganisationen IATC suckar över alltför mycket form, alltför mycket självbespegling och inte alltid så goda resultat. Men i morse åt jag frukost med en av de kinesiska kollegerna som jublade över Teateris fina Ankomsten. Och jag kunde helhjärtat hålla med.

I går kväll kunde man också se två verk av Marie Choinard, fixstjärna sedan länge på den koreografiska himlen. Våroffer och Henri Michaux Movements, den ena från 1993, det andra verket från 2011. Fantastiskt fint, underbara dansare, så väl komponerat, varierat. Bara ljussättningen, av koreografen själv, till Våroffer är värd en mässa. Men varför nu och varför här?

Nu blir det raska steg till sista uppdraget att moderera – om svensk kritik av teater, dans, konst. Återkommer!